خودروساز تگزاسی در راه «بازگشت به آینده» با خودرو برقی

دلورین با ایفای نقش در سه‌گانه علمی-تخیلی دهه هشتاد جاوانی شد

امید می‌رود تولید اتومبیل‌های برقی، به کاهش ردپای کربن بشر و کم شدن گرمایش جهانی کمک کند - MARK RALSTON / AFP

احتمال دارد خودرو اسپرت معروف «دلورین» (DeLorean) که در فیلم «بازگشت به آینده» دیده شد، بتواند با کمک یک مکانیک لیورپولی با [قوای محرکه] الکتریکی به‌روز شود.

دلورین دی‌ام‌سی با درهایی ویژه‌ که شبیه بال‌های مرغ دریایی بود، تنها خودرو تولیدی شرکت دلورین موتور (DeLorean Motor Company)، پیش از ورشکستگی در سال ۱۹۸۲ بود. 

از آن هنگام، این اتومبیل که در این سه‌گانه علمی-تخیلی دهه هشتادی با بازیگری مایکل جی فاکس و کریستوفر لوید به عنوان یک ماشین زمان موقتی استفاده شد، در رده خودروهای کلاسیک قرار گرفت.

اکنون نشانه‌ها حاکی از آن است که جانشین این شرکت که یک کارآفرین بریتانیایی مقیم آمریکا آن را تاسیس کرده، در حال ساخت نوع کاملا برقی آن است؛ اما هیچ جزئیاتی در این زمینه ارائه نشده است. 

شرکت جدید دلورین موتور (که با شرکت اولیه ارتباطی ندارد) درست پیش از مسابقات سوپربول روز یکشنبه، یک ویدیو تبلیغاتی کوتاه با استفاده از هشتگ #خودرو_برقی (#ElectricVehicle)  منتشر کرد که در آن اشاره شده بود احتمال دارد نام این مدل جدید «دلورین ایوالود» (DeLorean Evolved) باشد.

این موسسه مستقر در تگزاس، جز آنکه از مردم خواست به فهرست پستی آن بپیوندند، چیز بیشتری در مورد این خودرو نگفت.

در باره آینده هرگز تضمینی وجود ندارد. امروز را دوباره مجسم کنید.

 برای اولین دلورین سال ۲۰۲۲ ثبت‌نام کنید.

ـشرکت خودروسازی دلورین (@deloreanmoterco) ۱۳ فوریه ۲۰۲۲

در حال حاضر شرکت‌های بیشتری در حال تولید اتوموبیل‌های برقی (ای‌وی)‌اند که امید می‌رود به کاهش ردپای کربن بشر و کم شدن گرمایش جهانی کمک کند.

اکنون بسیاری از دولت‌ها برای ترغیب فروش خودروهای برقی تخفیف‌های مالیاتی یا یارانه در نظر گرفته‌اند. کنگره آمریکا در سال گذشته، یک لایحه ساختاری فراگیر را از تصویب گذراند که ۷.۵ میلیارد دلار به ایجاد یک شبکه ملی شارژ باتری خودروهای برقی اختصاص می‌داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماشین زمان اصلاح‌شده دلورین که در فیلم «بازگشت به آینده» استفاده شد، نیز برقی بود؛ هرچند منبع آن یک راکتور هسته‌ای خانگی و افسانه‌ای «مستر فیوژن» بود که ۱.۲۱ گیگاوات (تقریبا معادل۴۴۰ توربین بادی عملیاتی) انرژی تولید می‌کرد.

شرکت دلورین موتور نخست در سال ۱۹۷۵ با تبلیغات فراوان جان زِد دلورین که مهندس برجسته جنرال موتورز بود و نخستین «اتومبیل پرقدرت» (muscle car) آمریکا را تولید کرد، تاسیس شد.

دولت بریتانیا ده‌ها میلیون پوند در کارخانه تولید خودرو دلورین در بلفاست سرمایه‌گذاری کرد؛ به این امید که با ایجاد دو هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی، خشونت‌های سیاسی را خنثی کند.

اما جان دلورین در سال ۱۹۸۲ به اتهام همدستی با ماموران مخفی اف‌بی‌آی برای توزیع حدود ۲۰ کیلو کوکایین به عنوان بخشی از نقشه نجات کسب‌وکارش بازداشت شد. او گفت که آن رویداد یک تله بود و در دادگاه تبرئه شد؛ اما شرکت محکوم به فنا بود. 

شرکت جدید را استیون وین بنیان گذاشت که اصالتا لیورپولی بود. او یک انبار مملو از قطعات باقیمانده اتوموبیل‌های دلورین را خرید و به فروشنده عمده قطعات یدکی برای علاقه‌مندان باقی‌مانده این اتومبیل تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۵، این شرکت در خارج از دادگاه با سالی، بیوه جان دلورین، که بابت استفاده بدون اجازه از نام شرکت برای فروش تولیدات آن شکایت کرده بود، مصالحه کرد.

وین در سال ۲۰۲۰ به «هاسل» گفت که از آن هنگام، درگیر وسوسه تولید یک خودرو جدید است و می‌خواهد اتومبیلی را بسازد که آن‌ها «هرگز نتوانستند بسازند». 

دلورین اصلی در آن زمان برای بسیاری بیش‌ازحد گران و ۲۵ هزار دلار، معادل ۷۷ هزار دلار امروز بود. با این حال، به عنوان یک خودرو اسپرت شتاب و قدرت چندانی نداشت و درهایش نیز گهگاه گیر می‌کرد.  

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی