بایدن؛ توافق در وین، رگبار انتقاد در خانه

سناتور جمهوری‌خواه: «پیامی که باید به همه برسد این است که دولت بایدن تسلیم ایران شد»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Leah Millis

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای نوشت، هم‌زمان با شواهدی که نشان‌دهنده توافقی قریب‌الوقوع برای احیای برجام است، موج انتقادها در داخل ایالات متحده در حال اوج گرفتن است.

به نوشته نیویورک تایمز، حزب جمهوری‌خواه آمریکا توافق احتمالی را اهرمی برای فشار بر جو بایدن و دموکرات‌های کنگره می‌بیند که در انتخابات پاییز سال آینده باید از اکثریت لرزان خود در مجالس قانون‌گذاری ایالات متحده دفاع کنند.

جان پی. هانا، مشاور امنیت ملی دیک چینی، معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا، گفت که صحنه برای «نبرد سیاسی کثیفی» آماده می‌شود. او که از مخالفان برجام است افزود: «پیامی که باید به همه برسد این است که دولت [بایدن] تسلیم ایران شد.»

به گفته او، احیای برجام به این بیم دامن خواهد زد که آمریکا به متحدان خاورمیانه‌ای خود – به‌خصوص اسرائیل – پشت کرده‌ است. هانا گفت که با توجه به نارضایتی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، توافق با ایران «بر انبوه [نارضایی‌ها] در میان بخش خاصی از مردم آمریکا خواهد افزود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن گفته‌ است که بازگشت به برجام گواهی بر تعهد آمریکا به توافق‌های بین‌المللی خواهد بود که دونالد ترامپ از آنها خارج شد.

برآورد می‌شود که ایران آن اندازه سوخت هسته‌ای دارد که بتواند طی چند هفته بمب اتمی بسازد، گرچه تولید یک کلاهک جنگی عملا مدت بسیار بیشتری وقت خواهد برد. هم ایران و هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته‌اند که مدرکی در دست نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

در این میان، برخی دموکرات‌های مخالف برجام هم از اوضاع ناراضی‌اند. سناتور رابرت منندز، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا، روز اول فوریه گفت: «می‌پرسم چرا باید راحت به برجام برگردیم، توافقی که از آغاز ناکافی بود، و مهم‌ترین نگرانی‌های امنیت ملی ما را فرو نمی‌نشاند.» او همچنین به تهدید برنامه موشکی ایران اشاره کرد.

در مقابل، برخی دیگر از دموکرات‌ها، از بایدن خواسته‌اند که زودتر به برجام برگردد. سناتور کریستوفر مورفی این ادعای جمهوری‌خواهان را که تحریم‌های ترامپ جلوی فعالیت‌های نظامی ایران را گرفت، «خنده‌دار» خواند.

به نوشته نیویورک تایمز، دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند حتی اگر توافق جدید با ایران سه سال هم دوام داشته باشد، هدف اصلی آن حاصل شده است، یعنی کاهش فشار اقتصادی بر ایران و کاهش سرعت برنامه هسته‌ای آن کشور.

جرمی بن-آمی، رئیس «ج‌استریت»، گروه لیبرال هوادار اسرائیل در آمریکا، به نیویورک تایمز گفت که تلاش عمده جمهوری‌خواهان و شمار اندکی از دموکرات‌ها، وارد کردن بازی‌های سیاسی داخلی در امور خارجی ایالات متحده است. او افزود که هیچ نماینده دموکراتی که هوادار برجام بوده، سال پس از اجرای آن در انتخابات شکست نخورده است.