گوترش: اولویت سازمان ملل و متحدانش افغانستان و مبارزه با تروریسم است

دبیرکل سازمان ملل بر همکاری نزدیک میان این سازمان و سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد

تهدید تروریسم در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در شش ماه گذشته، بارها موضوع بحث شورای امنیت سازمان ملل و متحدانش بود‌ـ ANWAR AMRO / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، در نشست مشترک شورای امنیت سازمان ملل با سازمان پیمان امنیت جمعی، بحران افغانستان و مبارزه با تروریسم را اولویت اصلی کار این سازمان عنوان کرد و گفت: «ضروری است که سازمان پیمان امنیت جمعی و دیگر متحدان منطقه‌ای همکاری‌ در این زمینه را تقویت کنند.» دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وخامت اوضاع افغانستان، هشدار داد که تروریسم نه‌ تنها برای امنیت منطقه، بلکه برای کل جهان تهدیدی دائمی است.

پیشگیری از درگیری، مبارزه با تروریسم و ​​حمایت از افغانستان موضوع‌هایی بود که در نشست شورای امنیت سازمان ملل و سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، درباره آن بحث شد. دبیرکل سازمان ملل گفت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌مرزی، اجرای قوانین و اصول قضایی از عناصر اساسی در واکنش جهانی محسوب می‌شوند. او تصریح کرد: «بدون اقدام جدی و همه‌جانبه، فشار شدید اقتصادی، افزایش بیکاری و تشدید بحران انسانی در افغانستان ناامیدی را بیشتر می‌کند. این فضا بدون شک افراط‌گرایی را نیز بیشتر پرورش خواهد داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همکاری نزدیک‌تر بین سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان پیمان امنیت جمعی را برای خنثی کردن این تهدیدهای اساسی، جلوگیری از بحران، تامین ثبات و نجات جان انسان‌ها در افغانستان ضروری دانست. او تاکید کرد: «ما مصمم هستیم که این همکاری را تقویت کنیم.» گوترش در ادامه افزود که سازمان ملل برای دستیابی به این اهداف روی حمایت شرکای منطقه‌ای خود حساب می‌کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی سازمانی متشکل از کشورهای منطقه اوراسیا از جمله ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، فدراسیون روسیه و تاجیکستان است که در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. در سال‌های اخیر، این نهاد از یک گروه دفاع مشترک به اتحادی چندمنظوره با قابلیت‌هایی در زمینه دیپلماسی، اشتراک اطلاعات، مبارزه با تروریسم و ​​حفظ صلح و امنیت منطقه تبدیل شده است. گوترش سازمان پیمان امنیت جمعی را شریکی مهم برای سازمان ملل خواند و گفت: «بنیان‌گذاران ما درک کردند که هیچ سازمانی به‌تنهایی نمی‌تواند صلح، امنیت و توسعه را در دنیای پیچیده و به‌سرعت در حال تغییر تضمین کند.»

تهدید تروریسم در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در شش ماه گذشته، بارها موضوع بحث شورای امنیت سازمان ملل و متحدانش بود. در نشست ۲۶ ژانویه شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان نیز گسترش تروریسم در افغانستان و انتشار آن به منطقه از نگرانی‌های جدی نمایندگان کشورهای جهان در شورای امنیت سازمان ملل بود. در آن نشست، نماینده هند در سازمان ملل از گسترش فعالیت‌های داعش و القاعده در خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت آخرین گزارش‌های تیم نظارتی هند نشان می‌دهد که طالبان به‌دلیل همسویی فکری، با شبکه حقانی، گروه القاعده و دیگر جنگجویان خارجی در ارتباط نزدیک است. او همچنین تاکید کرد: «حضور دولت اسلامی عراق و شام (داعش-شاخه خراسان) در افغانستان نیز موضوعی نگران‌کننده است، زیرا آنان برای نشان دادن قدرت و نفوذشان در افغانستان به حمله‌های تروریستی دست می‌زنند.»

بازگشت طالبان به قدرت سبب نگرانی‌های زیادی در منطقه و جهان شده است. نزدیکی طالبان با سازمان‌های تروریستی بین‌المللی دلیل اصلی این نگرانی‌ها است. سازمان پیمان امنیت جمعی در پاسخ به نگرانی‌های دولت‌های آسیای میانه در مورد احتمال نفوذ تروریست‌ها از افغانستان به خاک آن کشورها در ماه‌های اکتبر و نوامبر سال گذشته، چند رزمایش بزرگ نظامی در مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار کرد و به دولت‌های آسیای میانه اطمینان داد که آماده است به هر چالش و تهدید امنیتی پاسخ دهد.