بایدن: برای راضی کردن روسیه، از اصول کوتاه نخواهیم آمد

«ایالات متحده آماده پاسخگویی قاطع به حمله احتمالی روسیه خواهد بود»

جو بایدن که بعدازظهر سه‌شنبه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی علیه روسیه نیستند.-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

رئیس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن، در یک سخنرانی تلویزیونی، بار دیگر خواهان راه‌حلی سیاسی برای بحران اوکراین شد و به مردم روسیه گفت که ایالات متحده دشمن آنها نیست.

جو بایدن که بعدازظهر سه‌شنبه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی علیه روسیه نیستند. اوکراین تهدیدی علیه روسیه نیست. نه آمریکا، نه ناتو، در اوکراین موشک ندارند. ما قصد استقرار موشک در آنجا هم نداریم. ما مردم روسیه را هدف نگرفته‌ایم. قصد بی‌ثبات کردن روسیه را هم نداریم.»

پس از آن که کرملین پیشنهاد ادامه مذاکره با غرب را بر سر بحران اوکراین داد، بایدن در سخنرانی‌اش گفت که هنوز برای دیپلماسی فرصت هست. «باید هر فرصتی را برای موفقیت دیپلماسی بدهیم. راه‌های عملی برای رفع نگرانی‌های امنیتی هر دو طرف وجود دارد.»

اما رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که به خواسته‌های مسکو – از جمله این که اوکراین و دیگر جمهوری‌هایی که پیشتر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده‌اند به عضویت ناتو در نیایند – گردن نخواهد گذاشت. او گفت که جهان غرب  برای خشنود کردن مسکو از اصول خود کوتاه نخواهد آمد.

به گفته بایدن، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، این «جنگی از سر اختیار، و نه الزام» خواهد بود. او افزود که ایالات متحده در هر صورت آماده پاسخگویی قاطع به حمله احتمالی روسیه خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع روسیه گفته‌است که برخی از نیروهای این کشور از مرزهای اوکراین عقب نشسته‌اند. بایدن گفت: «این [خبر] می‌تواند خوب باشد، ولی هنوز باید صحت آن را احراز کنیم. هنوز برای ما مشخص نیست که واحدهای نظامی روسیه دارند به پایگاه‌های خود برمی‌گردند. در واقع، تحلیلگران ما می‌گویند که این نیروها هنوز موضع تهاجمی دارند.»

در ۲۴ ساعت گذشته، کرملین اعلام کرد که هنوز راه برای دیپلماسی باز است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه در دیدار با پوتین گفت که روسیه آماده گفت‌و‌گو درباره دغدغه‌های امنیتی خود با غرب است.

اما کشورهای غربی خبر عقب‌ کشیدن نیروهای روسیه را با بدبینی تحلیل کرده‌اند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت که «نشانه‌ای از کاهش تنش در صحنه دیده نمی‌شود.»

پیش از سخنرانی بایدن، رئیس‌جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه در مسکو دیدار کردند.

این دیدار اندکی پس‌ازآن انجام شد که کرملین اعلام کرد بخشی از نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب می‌کشد.

ولادیمیر پوتین در نشستی خبری که پس از دیدارش با اولاف شولتس برگزار شد، گفت که مسکو آماده مذاکره با ایالات‌متحده و ناتو بر سر محدود کردن استقرار سامانه‌های موشکی و نیز شفافیت نظامی است، «هرچند روسیه پاسخ مثبتی به درخواست تضمین امنیت از غرب دریافت نکرده است.»

پوتین تاکید کرد که مسکو خواهان جنگ با اوکراین نیست. او گفت: «آیا ما خواهان [جنگ] هستیم یا نه؟ البته که نه. برای همین است که پیشنهاد مذاکره داده‌ایم.»

او افزود که آمریکا و ناتو، درخواست مسکو را مبنی بر بیرون نگه‌داشتن اوکراین و دیگر کشورهای اتحاد شوروی سابق از ناتو رد کرده‌اند.

شولتس در این نشست خبری گفت که عقب کشیدن نیروهای روسیه از مرز اوکراین «نشانه‌ خوبی» است و افزود امیدوار است که «این کار ادامه یابد». صدراعظم آلمان تاکید کرد که «وظیفه ما است که از جنگ در اروپا جلوگیری کنیم.»