طالبان برای جلب کمک‌های جهانی به افغانستان باید قدم‌های عملی بردارد

کاهش تحریم‌ها خواسته اصلی طالبان در گفت‌وگوهای سوئیس است

قرار است در آخرین روز از سفر طالبان به سوییس، این هیئت با مقام‌های صلیب سرخ جهانی نیز دیدار کند‌ـ STIAN LYSBERG SOLUM/AFP

روز جمعه آخرین روز سفر رسمی هیئت امارت اسلامی طالبان به سوئیس بود. هیئت ۱۳ نفره طالبان برای گفت‌وگو با نهادهای مدنی سوییس درباره مسائل حقوق بشر در افغانستان به این کشور سفر کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دولت سوئیس می‌گویند از طالبان خواسته‌اند قدم‌های اول برای ایجاد اعتماد جامعه جهانی را بردارند. به گفته دیپلمات‌های ارشد سوئیسی که با هیئت طالبان گفت‌وگو کرده‌اند، طالبان مایل است برای جلب کمک‌های بین‌المللی به افغانستان وارد گفت‌وگو و مذاکره شود.

رافائل ناگلی، سفیر سوئیس در سازمان ملل متحد که با هیئت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد، به رسانه‌ها گفت: «آن‌ها (طالبان) متوجه شدند که ما به برخی تضمین‌ها، برخی وعده‌ها نیاز داریم. آن‌ها متوجه شدند که باید اولین قدم را بردارند... آن‌ها آشکارا می‌گویند که به کمک ما نیاز دارند.»

ناگلی در ادامه افزود: «فکر می‌کنم که آن‌ها تمایل دارند در برخی موارد مصالحه کنند. ما واقعا علاقه اعضای حکومت خودخوانده طالبان به گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی را احساس کردیم.»

ناگلی گفت: «ما انتظارهای خود را به‌صراحت بیان کردیم، به‌ویژه در مورد حقوق بشر، ضمانت کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان. تاکید کردیم که صاحبان قدرت‌ مستقر در کابل را بر اساس اعمالشان قضاوت می‌کنیم، نه گفتارشان.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان نیز اعلام کرده که درخواست‌هایش از جامعه جهانی را به‌صورت مشخص در این دیدارها مطرح کرده‌ است. هرچند این خواسته‌ها هنوز رسانه‌ای نشده‌اند، تعدادی از رسانه‌های بین‌المللی نوشته‌اند که عمده‌ترین درخواست طالبان کاهش تحریم‌ها علیه این گروه و افزایش کمک‌های جهانی به افغانستان است.

با این‌ حال، سفر هیئت طالبان به سوئیس با مخالفت‌هایی نیز روبه‌رو شد. نصیر اندیشه، که سمت سفیر افغانستان در ژنو را از دوران دولت جمهوری حفظ کرده است، در نامه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، با دعوت طالبان به سوئیس مخالفت کرد و گفت: «در بهترین حالت دعوت از یک هیئت بلندپایه طالبان به میز مذاکره مشکوک است. در حالی‌ که آن‌ها به‌صورت سازمان‌یافته حقوق بشر شهروندان افغانستان را نقض می‌کنند.»

گفت‌وگوهای سوئیس با ابتکار نهاد مدنی فراخوان ژنو (Geneva call) و میان هیئت امارت طالبان و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی سوئیس در شهر ژنو برگزار شد.

این دومین نشست بین‌المللی در اروپا است که برای طالبان زمینه گفت‌وگو با نهادهای غربی در مورد بررسی وضعیت حقوق بشر و اقتصاد در افغانستان را مهیا می‌کند.

در حاشیه این گفت‌و‌گو‌ها، تعدادی از معترضان افغان که بیشترشان زن بودند با حضور در محل اسکان هیئت طالبان شعارهایی علیه این گروه سر دادند. آنان از نهادهای حقوق بشری سوییس انتقاد کردند که گروهی را به این کشور دعوت کرده‌اند که حقوق بشر به‌خصوص حقوق زنان افغانستان را به‌صورت سازمان‌یافته نقض می‌کنند.

قرار است در آخرین روز از سفر طالبان به سوئیس، این هیئت با مقام‌های صلیب سرخ جهانی نیز دیدار کند و از این نهاد بخواهد تا فعالیت‌هایش را در افغانستان گسترش دهد.