دولت ایران رسما برنج وارداتی را گران کرد

یک نماینده مجلس به‌تازگی گفت که دولت از محل واردات برنج ۱۲۰ درصد سود می‌کند

در حال حاضر هر کیلو برنج هاشمی و طارم ایرانی نیز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود - اقتصاد‌آنلاین

پس از افزایش قیمت برنج داخلی، این بار نوبت به برنج‌های وارداتی رسید و دولت به‌طور رسمی قیمت برنج هندی و پاکستانی را افزایش داد. قیمت‌های جدید در روز یکشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، در نامه‌ای به امضای حسن حنان، عضو ‌هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی، ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و بر اساس این ابلاغیه که وزارت جهاد کشاورزی صادر کرد، قیمت هر کیلو برنج هندی که پیش از این ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، به ۲۴ هزار تومان افزایش یافت. برنج پاکستانی نیز از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان رسید.

در حال حاضر هر کیلو برنج هاشمی و طارم ایرانی نیز بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی، بارها ادعا کرد که افزایش قیمت برنج تولید داخل به دلیل کاهش کشت و خشکسالی‌های اخیر بوده است اما فعالان صنفی و تولیدکنندگان می‌گویند که دولت در گران‌ کردن قیمت برنج داخلی نقش دارد تا برنج‌های وارداتی را با قیمت بالاتری در بازار توزیع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع را برخی نمایندگان مجلس نیز تایید کرده‌اند. به گفته علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت در افزایش قیمت‌ها نقش دارد چون برایش سودآور است. او چند روز پیش، درباره گران‌ شدن قیمت برنج‌های وارداتی گفت: «دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزارتومانی، ۱۳ هزار تومان، وارد می‌کند اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان می‌فروشد؛ این یعنی دولت و مباشر آن ـشرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی- برنج را حدود ۱۷۰ درصد گران‌تر به فروش می‌رساند.»

او افزود: «اگر بابت هزینه حمل،‌ نگهداری و انبارداری و دیگر هزینه‌های سربار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن ۱۷۰ درصد کم کنیم، بازهم این ابهام جدی وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را ۱۲۰ درصد گران‌تر به مردم بفروشد. تازه این محاسبه با ارز آزاد صورت گرفت؛ حال‌آنکه دولت برای واردات برنج از ارز نیمایی که قیمت کمتری دارد، استفاده می‌کند.»

پیش‌تر نیز محمد مختاریانی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه دولت برای واردات برنج اقدام کرده و گرانی برنج به دلیل گران‌فروشی دولت است، گفته بود: «قسمت عمده برنج‌هایی که دولت در حال حاضر به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند، همان برنج‌هایی است که تاجران بخش‌ خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند و دولت به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این برنج‌ها را به قیمت هفت هزار تومان از تاجران برنج خرید و بعد از چند ماه با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان سود در هر کیلو فروخت.»

برنج غذای پرمصرف ایرانیان است اما در سال‌های اخیر به دلیل رشد فزاینده قیمت‌ها از سفره بسیاری از مردم حذف شده است. بر اساس اعلام حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، مصرف برنج ایرانی ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است و مردم به دلیل گرانی قیمت‌ها به خرید برنج‌های خارجی روی آورده‌اند؛ این در حالی است که برنج‌های بی‌کیفیت خارجی نیز از افزایش قیمت‌ها در امان نمانده‌اند.

بیشتر از اقتصاد