نمایش فیلم «مرگ برروی نیل» در سینماهای عربستان سعودی

این فیلم به‌دلیل نقش‌آفرینی بازیگر اسرائیلی، گال گادوت، در لبنان و کویت ممنوع شده است

«مرگ برروی نیل» یک فیلم کلاسیک جنایی است که از رمان مشهور آگاتا کریستی به همین نام اقتباس شده است- @20thcentury/ Twitter

درحالی‌که نمایش فیلم «مرگ برروی نیل» به‌دلیل نقش‌آفرینی بازیگر اسرائیلی، گال گادوت، در چند کشور عرب مانند لبنان و کویت، ممنوع اعلام شده است، سعودی‌ها برای دیدن این فیلم در سینماهای تازه افتتاح‌شده خود صف کشیدند.

«مرگ برروی نیل» یک فیلم کلاسیک جنایی و کارآگاهی است که از یکی از محبوب‌ترین رمان‌های آگاتا کریستی به همین نام اقتباس شده است. کنت برانا، کارگردان و بازیگر بریتانیایی، کارگردانی این فیلم و همچنین نقش کارآگاه هرکول پوآرو را در آن برعهده دارد. علاوه‌بر او، گال گادوت و آرمی هَمِر نیز در صدر فهرست بازیگران مشهور این فیلم قرار دارند. 

به گزارش عرب‌نیوز، عربستان سعودی درحالی‌که هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیک با اسرائیل ندارد و به‌طور مداوم علیه اقدام‌های آن کشور در خاک فلسطین و در طول جنگ با غزه موضع گرفته است، بین یک فیلم سرگرم‌کننده یا اثر هنری، با آنچه طرفداران حزب‌الله به‌عنوان تبلیغات اسرائیل و راه‌های تامین مالی ارتش آن محکوم می‌کنند، تفاوت قائل می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلم «مرگ برروی نیل» نخستین فیلمی نیست که نمایش آن به‌دلیل بازی گادوت یا دیگران بازیگران اسرائیلی و یا کارگردانی یک اسرائیلی، در برخی کشورهای عربی، به‌ویژه کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک دارند، ممنوع می‌شود. ازجمله دیگر فیلم‌های مشهوری که به این دلیل ممنوع شدند، می‌توان به «زن شگفت‌انگیز»، «پست» و «فهرست شیندلر» اشاره کرد.

الی فارِس، بلاگر لبنانی، زمانی که فیلم سینمایی «پست» ممنوع شده بود، نوشت: ««واقعیت این است که اگر شما با محتوای یک فیلم، بازیگر اصلی مرد یا زن آن یا هر چیز دیگری مرتبط با آن مشکل دارید، تنها به تماشای آن نروید. دیگران را به تحریم فیلم دعوت کنید، اما قطعا حق ندارید مطمئن شوید که هیچ کس دیگری نیز آن را تماشا نخواهد کرد.»

اوبِی شاه‌بندر، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی، در حساب توییتر خود، ضمن انتشار خبری درباره ممنوعیت فیلم «مرگ برروی نیل» در لبنان، نوشت: «بیایید با واقعیت روبه‌رو شویم؛ ممکن است مقام‌های حزب‌الله مرگ برروی نیل را در لبنان ممنوع کنند، اما به‌زودی محبوب‌ترین فیلم تماشاشده به‌صورت آنلاین یا دانلودشده در سراسر لبنان خواهد بود.»

به گزارش روزنامه کویتی القبس، دولت آن کشور درپی درخواست‌های کاربران در رسانه‌های اجتماعی برای توقیف افیلم «مرگ برروی نیل»، تصمیم به ممنوعیت آن گرفته است. کاربران رسانه‌های اجتماعی با اشاره به تمجید گادوت از ارتش اسرائیل و انتقاد او از حماس در طول جنگ سال ۲۰۱۴ غزه، خواستار توقیف نمایش این فیلم با بازی او شده بودند.

گال گادوت بازیگر و مدل ۳۷ساله اسرائیلی است که در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان «دختر شایسته» اسرائیل انتخاب و به‌عنوان نماینده آن کشور در مسابقه جهانی «دختر شایسته» شرکت کرد. او دوره آموزش نظامی اجباری را در اسرائیل گذرانده و دو سال به‌عنوان سرباز در ارتش آن کشور خدمت کرده است.

بیشتر از فیلم