روند صدور محدود گذرنامه در کابل دوباره آغاز شد

اداره گذرنامه‌ کابل پس از یک ماه و نیم توقف، صدور گذرنامه برای ساکنان کابل را از سر گرفت

طالبان پس از توقف روند صدور گذرنامه برای شهروندان عادی افغانستان، روند صدور گذرنامه برای افراد گروه خود را آزاد نگه داشته‌اند- Mohd RASFAN / AFP

روند صدور گذرنامه برای ساکنان کابل روز شنبه ۲۳ بهمن آغاز شد و صدها تن برای دریافت گذرنامه فرم تقاضای خود را در این اداره به ثبت رساندند.

منابعی از داخل اداره گذرنامه کابل به رسانه‌ها گفته‌اند که پس از چند هفته توقف، روند صدور گذرنامه برای ساکنان کابل از سر گرفته شده است.

منابع مزبور تاکید کردند که این اداره روزانه ۳۰۰ درخواست متقاضیان دریافت گذرنامه را می‌پذیرد و آن هم از کسانی که «ساکن اصلی کابل» باشد، نه استان‌های دیگر افغانستان.

تقاضاکنند‌گان گذرنامه در کابل به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که اداره گذرنامه فقط به کسانی گذرنامه می‌دهد که مشکلات سلامتی حاد داشته باشد و پزشکانی که طالبان استخدام کرده‌اند آن را تایید کنند. در غیر این صورت، دادن گذرنامه به افراد مجاز نیست.

رامین بیش از سه ماه است برای گرفتن گذرنامه تلاش می‌کند. او می‌گوید: «مردم تمام استان‌ها به ویژه کابل گذرنامه نیاز دارند تا فرار کنند. طالبان در کابل فقط به کسانی گذرنامه می‌دهند که سخت مریض باشند و در افغانستان امکان درمان آن‌ها نباشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیرشاه با همسرش چندین بار برای دریافت گذرنامه تلاش کرده‌اند تا به ایران بروند، اما موفق نشده‌‌اند. او می‌گوید: «از هفت خان رستم باید رد شد تا گذرنامه گرفت. دو راه برای دریافت گذرنامه وجود دارد: یا باید سخت مریض و نزدیک مرگ بود،‌ یا این که عضو طالبان باشید یا طالب آشنای شما باشد؛ دیگر هیچ راهی وجود ندارد. همه در حال فرارند. کسی پای ماندن ندارد.»

شمار زیادی از ساکنان کابل مانند رامین و شیرشاه در تلاش‌اند که گذرنامه بگیرند و فرار کنند، اما دیده می‌شود که پس از چند ماه تلاش‌ پیگیر ولی بی‌نتیجه، امید خود را از دست داده‌اند و در جست‌وجوی راه‌های دیگر برای فرارند. در حال حاضر داشتن گذرنامه به یکی از رویاهای شهروندان افغانستان مبدل شده است، اما گفتنی است که فقط کسانی می‌توانند به این رویای خود دست یابند که یا سخت مریض باشند یا عضو گروه طالبان باشند.

طالبان پس از توقف روند صدور گذرنامه برای شهروندان عادی افغانستان، روند صدور گذرنامه برای افراد گروه خود را آزاد نگه داشته‌اند و هیچ نوع محدودیتی در این زمینه وضع نکرده‌اند. هر طالب تحت هر شرایطی می‌تواند گذرنامه بگیرد.    

صبور، ساکن کابل، می‌گوید: «در هر اداره گذرنامه، بخش خاصی مربوط به طالبان است که آنان بدون دردسر گذرنامه می‌گیرند و هیچ محدودیتی برای آنان وجود ندارد. به نظر من تا یک سال آینده هیچ طالبی بدون گذرنامه نخواهد بود و همه خواهند گرفت.»

طالبان در حالی صدور گذرنامه برای همه شهروندان افغانستان را متوقف کرده‌اند و گاه‌گاهی توزیع می‌کنند که پس از به قدرت رسیدن آنان، شمار زیادی از افغان‌ها از ترس (طالبان) افغانستان را ترک کرده‌اند و کسانی که اکنون مانده‌اند نیز در تلاش برای فرار از کشورند. طالبان با درک این موضوع که مردم نمی‌خواهند در حکومت طالبان زندگی کنند، تلاش دارند جلوی فرار مردم را بگیرند و اجازه ندهند صدور گذرنامه به صورت عادی پیش رود. آنان برای این که کمتر مورد انتقاد باشند، چند هفته بعد یک‌ بار دست به صدور گذرنامه می‌زنند، آن هم به افراد انگشت‌شماری که خود انتخاب می‌کنند چه کسانی باشند و چگونه گذرنامه بگیرند.