اداره گذرنامه کابل به دلیل تهدیدهای امنیتی تعطیل است

یک مهاجم انتحاری پیش از رسیدن به تجمع طالبان در اداره گذرنامه کابل، به ضرب گلوله کشته شد

عالم‌گل حقانی(مرکز)، عضو گروه طالبان و رئیس اداره گذرنامه در کابل- WAKIL KOHSAR / AFP

شنبه یکم ژانویه ۲۰۲۲ ( ۱۱ دی‌)، عالم‌گل حقانی، عضو گروه طالبان و رئیس اداره گذرنامه در کابل، در نوار ویدیویی که از سوی رسانه‌های وابسته به طالبان پخش شد، گفت فعالیت آن اداره به دلیل تهدیدهای امنیتی و مشکلات فنی همچنان تعطیل است و او در تلاش است که هرچه زودتر روند توزیع گذرنامه را از سر گیرد.

عالم‌گل حقانی گفت در پی حمله یک مهاجم انتحاری به آن اداره در روز پنجشنبه، دوم دی‌، فعالیت آن مختل شد و تهدیدات امنیتی و مشکلات فنی همچنان مانع از سرگیری روند توزیع گذرنامه است. 

او در ادامه افزود: «پیش از این، پنجشنبه‌ها برای مجاهدین [طالبان] اختصاص یافته بود، اما از این به بعد پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها تعطیل است و طالبان می‌توانند در بقیه روزها مانند سایر مردم برای دریافت گذرنامه مراجعه کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حقانی گفت که تلاش‌ها برای برقراری امنیت در اداره گذرنامه و رفع چالش‌های فنی جریان دارد و روند کار آن اداره به‌زودی با تدابیر شدید امنیتی آغاز خواهد شد. اداره گذرنامه کابل تا پیش از این تنها روزهای جمعه تعطیل بود، اما به گفته حقانی، از این پس دو روز در هفته تعطیل خواهد بود و دیگر هیچ‎‌کس، از جمله اعضای طالبان، نباید در روزهای پنجشنبه‌ به آن اداره رجوع کند.

پیش از ظهر پنجشنبه، دوم دی‌ماه، یک فرد مهاجم انتحاری در نزدیکی در ورودی بنای آن اداره در کابل به ضرب گلوله ماموران طالب کشته شد. شاهدان ماجرا به رسانه‌ها گفتند که در اثر آن برخورد چند تن از اعضای طالبان و نیز افراد غیرنظامی مجروح شدند، اما طالبان کشته و زخمی شدن افراد را در آن رویداد انکار کردند. 

مسئولیت حمله به اداره گذرنامه در کابل را گروه داعش خراسان به عهده گرفته است. یک کانال تلگرامی وابسته به آن گروه، مدعی شد که در آن حمله چندین عضو طالبان کشته و زخمی شده‌اند. 

اوایل دی‌ماه، وزارت داخله (کشور) طالبان با انتشار جدول زمانی توزیع گذرنامه در کابل، اعلام کرد که روزهای پنجشنبه ویژه اعضای آن گروه است و بقیه مردم از رجوع برای دریافت گذرنامه در آن روز باید خودداری کنند. حمله انتحاری به اداره گذرنامه در زمانی انجام شد که صدها عضو طالبان برای دریافت گذرنامه در آن حضور یافته بودند. 

در چهار ماه گذشته، فعالیت اداره گذرنامه افغانستان زیر نظر طالبان، با مشکلات فنی، کمبود کارمند، فساد گسترده، و برخوردهای تعصب‌آمیز قومی طالبان با مراجعان مواجه بوده است. نوارهای ویدیویی منتشر شده از اداره‌های گذرنامه در شماری از شهرها، از جمله غزنی، مزارشریف، و تالقان، نشان می‌دهد که جنگجویان طالب با مراجعان، به‌ویژه زنان، برخوردهای تند و خشونت‌‌آمیزی دارند و برخی از آنان را مضروب می‌کنند.