سرماخوردگی‌ها در ایران اومیکرون است

با وجود افزایش تعداد مبتلایان، به دستور رئیسی از محدودیت‌های جدید خبری نیست

تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در آمادگی ۱۰۰ درصدی قرار دارند - ایلنا

آمار مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون در ایران هر روز در حال افزایش است و با اوج‌گیری موج ششم همه‌گیری، کارشناسان تکرار ثبت ارقام سه‌رقمی مرگ‌ را بعید نمی‌دانند. روزانه حداقل ۳۵ هزار بیمار جدید شناسایی می‌شوند و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید دیگر به آزمایش پی‌سی‌آر نیازی نیست چرا که هرگونه علائم سرماخوردگی ابتلای فرد به سویه اومیکرون را نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت که هفته گذشته شروع موج ششم کرونا در ایران را تایید کرده بود، روز یکشنبه، ۱۷ بهمن گفت، اکنون در اواسط موج ششم قرار داریم و تا دو یا سه هفته آینده به اوج آن می‌رسیم. او درعین‌حال ادعا کرد که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در آمادگی ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد مبتلایان سویه اومیکرون در ایران کودکان‌اند، اذعان کرد: «ابتلای کودکان به کرونا نگرانی بزرگی است که در وزارت بهداشت داریم.» وزیر بهداشت در ادامه به شهروندان توصیه کرد برای جلوگیری از انتشار ویروس از حضور در جمع‌های خانوادگی پرهیز کنند. 

مقام‌های دولتی ایران در موج ششم همه‌گیری نیز همچون رویه‌های پیشین، توپ را به زمین مردم انداخته‌اند و آنان را متهم می‌کنند که به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی ویروس را منتشر می‌کنند. این در حالی است که اغلب کارشناسان از هفته‌ها پیش درباره بازگشایی مراکز آموزشی و لغو محدودیت‌ها هشدار داده بودند؛ اما ستاد ملی مقابله با کرونا با هرگونه اعمال محدودیت جدید مخالفت کرد و به دانش‌آموزان و دانشجویان نیز ابلاغ شد که باید سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا در شرایطی که گفته می‌شود ۲۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا کودکان‌اند و بخش‌ کودکان بیمارستان‌ها در حال پر شدن‌ است، ستاد ملی مقابله با کرونا همچنان در مقابل برقراری محدودیت‌های جدید مقاومت می‌کند. حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، آب پاکی را روی دست همه کسانی ریخت که هشدار داده بودند با افزایش تعداد بیماران باید مقررات جدید وضع شود. او با اشاره به افزایش تعداد شهرهای قرمز گفت: «این رنگ‌بندی‌ها به معنای بازگشت محدودیت‌های گذشته نیست.»

به گفته او، بر اساس دستور ابراهیم رئیسی، محدودیت‌های سراسری اعمال نمی‌شود. قاسمی درباره اینکه رئیس‌ دولت سیزدهم بر چه مبنایی با اعمال محدودیت مخالفت کرده‌، توضیح بیشتری نداده است؛ با این حال، افزایش تصاعدی تعداد بیماران و قربانیان زنگ‌ خطر موج ششم کرونا را به صدا درآورده است.

بر اساس اعلام علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فقط در تهران، حدود سه هزار نفر در پی ابتلا به کرونا بستری شده‌اند و از این تعداد نزدیک به ۷۷۰ نفر در بخش‌های مراقبت‌ ویژه بستری‌اند. زالی همچنین از راه‌اندازی تخت‌های سریع و فوری آی‌سی‌یو کودکان در تهران خبر داد و گفت که درباره تعطیلی مدارس، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌کند.

با وجود اینکه کودکان زیر ۱۲ سال در ایران هنوز واکسینه نشده‌اند و ابتلا به سویه اومیکرون جان آنان را تهدید می‌کند، ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که تعطیلی کلاس‌های درس تنها در شرایطی امکان‌پذیر است که شهر، مدرسه یا منطقه قرمز شود.