قیمت نفت از ۹۵ دلار گذشت

برخی تحلیلگران می گویند تنش‌ها و عوامل بنیادی بازار می‌تواند نفت را به ۱۰۰ دلار برساند

Getty Images via AFP

قیمت نفت خام روز جمعه ۱۱ فوریه، ۲۲ بهمن همزمان با افزایش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه و هشدار ایالات متحده در مورد حمله روسیه در اوایل هفته آینده، ۳٫۶ درصد افزایش یافت. این تحولات باعث شده است که برخی از تحلیلگران بگویند قیمت‌ها به زودی به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار می‌رسد.

وست تگزاس اینترمدیت در بورس کالای نیویورک پس از دو روز افزایش به ترتیب ۳۰ سنت و ۲۲ سنت، ۳٫۲۲ دلار یا ۳٫۶ درصد افزایش یافت و به ۹۴٫۱ دلار در هر بشکه بسته شد. این در حالی است که نفت برنت ۹۵ دلار را رد کرد. قیمت‌ها در روز سه شنبه با کاهش ۱٫۹۶ دلار به زیر ۹۰ دلار کاهش یافته بود. قیمت اعلام شده در پایان هفته گذشته به ۸۹٫۵۸ دلار در هر بشکه رسیده بود. این هشتمین افزایش هفتگی متوالی قیمت نفت خام است.

قیمت گاز طبیعی با کاهش ۳۴ سنت در روز دوشنبه به ۴٫۲۳ دلار رسیده بود. قیمت گاز در روز سه‌شنبه تنها ۱.۶ سنت افزایش یافت و در بقیه هفته کاهش یافت، از جمله کاهش ۲۴ سنت در چهارشنبه. قیمت‌ها در جمعه ۱٫۸ سنت دیگر کاهش یافت و نهایتا روز جمعه به ۳٫۹۴ دلار رسید.

شرکت مدیریت سرمایه گذاری کارگیل گفت: «چشم‌انداز دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران سبب شد تا قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار نرود: «روز جمعه به دلیل شایعه حمله قریب‌الوقوع روسیه در بازارها به ۹۵ دلار رسید. عامل اصلی افزایش قیمت نفت همچنان پایین بودن تولید اوپک پلاس است که در حال حاضر نزدیک به ۱ میلیون بشکه در روز است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار نفت آمریکا گفت که بدون تغییر فوری در چشم‌انداز تحولات ژئوپلیتیکی، قیمت‌ها در آستانه افزایش هستند. وی افزود که قیمت نفت به شدت بی ثبات خواهد ماند و نسبت به تحولات اوکراین واکنش نشان خواهد داد.

مویا خاطرنشان کرد که تاجران همچنین مذاکرات هسته‌ای با ایران را زیر نظر داشته‌اند که می‌تواند بر عرضه جهانی نفت نیز تأثیر بگذارد. وی افزود که دولت بایدن برای افزایش عرضه نفت و کاهش قیمت‌ها با عربستان سعودی تماس گرفته است، اما سعودی‌ها در حال حاضر به استراتژی افزایش تدریجی خود پایبند هستند.

توریل بوسونی، رئیس بخش بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی، روز جمعه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: «بازار نفت به‌طور باورنکردنی در مضیقه است». «قیمت‌ها همچنان در حال افزایش هستند و اکنون به سطوحی می‌رسند که برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان ناراحت کننده است.»

بیشتر از اقتصاد