پخش شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» از بلندگوهای بازار رضای مشهد

تکرار چندباره هک شدن سامانه‌های مختلف دولتی در ایران این ذهنیت را تقویت کرده است که حکومت ایران توان تامین امنیت سایبری خود را ندارد

هم‌زمان با جشن‌های دولتی به مناسبت سالگرد انقلاب ۵۷ و درحالی‌که مدت زیادی از هک شدن صداوسیمای جمهوری اسلامی و دوربین‌های زندان‌ها نگذشته است، این بار بلندگوی بازار رضای مشهد هم هک شد. بر اساس ویدئوهایی که روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ منتشر شده شعارهایی با مضمون: «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» از این بلندگوها به گوش می‌رسد.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ضمن تایید این خبر، اعلام کرد: «سیستم صوت داخلی بازار رضای مشهد هک و شعارهای ساختارشکنانه برای لحظاتی از بلندگوها در فضای بازار پخش شد.»

پیش‌تر در روز هفتم بهمن سال جاری، درحالی‌که برنامه‌های تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی روال عادی خود را طی می‌کرد، به ناگهان به مدت ۱۰ ثانیه پخش برنامه‌ها دچار اختلال شد و تصاویری از سخنرانی مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در شبکه یک و چند شبکه تلویزیونی و رادیویی صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

مسئولان فنی سازمان صداوسیما ضمن تایید این خبر، اعلام کردند که این موضوع احتمالا به دلیل هک شدن وب‌سایت سازمان صداوسیما رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، روز ۱۳ بهمن در نخستین روز از آنچه جمهوری اسلامی «دهه فجر» می‌خواند و هر ساله جشن‌های سالگرد انقلاب اسلامی را برگزار می‌کند، پلتفرم پخش زنده و آرشیو شبکه‌های صداوسیما هک شد و به‌جای برنامه‌های معمول صداوسیمای جمهوری اسلامی، ویدیویی پخش شد که با نشان گروه سایبری «عدالت علی» مردم را به اعتراض‌های سراسری دعوت می‌کرد.

در این ویدیو که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» آغاز می‌شود، فردی نقاب‌‌پوش در معرفی گروه عدالت علی می‌گوید: «ما آمده‌ایم تا پایه‌های رژیم فاسدی را که بر کشورمان مستقر شده به لرزه بیندازیم.» در این ویدیو، پس از شعار «حجاب، بی‌حجاب»، گفته می‌شود «عکس‌ها و تبلیغات نظام را به آتش می‌کشیم و بت‌هایشان را می‌شکنیم.»

این گروه پیش‌تر نیز ویدئوهایی از هک شدن دوربین‌های مداربسته زندان‌های اوین و قزل‌حصار منتشر کرده بود.

تکرار چندین باره هک شدن سامانه‌های مختلف دولتی در ایران این ذهنیت را تقویت کرده است که حکومت ایران توان تامین امنیت سایبری خود را ندارد.

بااین‌حال، آذر ماه امسال ابراهیم رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت که ایران این آمادگی را دارد تا تجربیات خود در زمینه «آموزش امنیت سایبری» را در اختیار دیگران قرار دهد.