زنجیره بازداشت‌های خودسرانه طالبان؛ یک وکیل مدافع در بلخ ناپدید شد

همراز امیری پیشینه فعالیت سیاسی یا نظامی در حکومت پیشین ندارد

افزایش آدم‌ربایی و اقدام‌های غیرقانونی طالبان از جمله سرکوب معترضان و منتقدان، انتقاد گسترده سازمان‌ها و  ‌دولت‌ها را برانگیخته است‌ـ عکس از فیسبوک همراز امیری

در ادامه بازداشت‌های غیرقانونی، ناپدید شدن فعالان اجتماعی و کارمندان دولت پیشین، طالبان روز چهارشنبه ۱۳ بهمن، همراز امیری، وکیل مدافع و فعال مدنی، را در بلخ بازداشت کرد.

به گفته دوستان نزدیک امیری، خانواده او پس از ۹ روز متوجه شدند که او در زندان استخبارات (اطلاعات) طالبان است، اما طالبان تاکنون حاضر به پاسخ‌گویی در این مورد نشده است. یکی از دوستان نزدیک امیری به‌شرط فاش نشدن اسمش، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان بدون هیچ دلیلی، ۹ روز پیش همراز امیری را از خانه‌اش در شهر مزارشریف ربود. در آغاز هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نبود، اما سرانجام باخبر شدیم که در زندان اطلاعات طالبان است و مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفته است.»

این منبع آگاه با اشاره به تلاش‌های خانواده همراز امیری و بزرگان محل برای آزادی او، گفت: «گروهی از بزرگان قومی همراه با خانواده امیری به دفتر استاندار طالبان و اداره اطلاعات طالبان در بلخ مراجعه کردند، اما طالبان ضمن اینکه هیچ پاسخی در مورد سرنوشت امیری ندادند، با بی‌حرمتی و توهین آن‌ها را از محل دور کردند.» همراز امیری هیچ پیشینه فعالیت سیاسی یا نظامی در حکومت پیشین نداشت. او وکیل مدافع بود و به گفته دوستانش در فعالیت‌های مدنی نیز شرکت می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت همراز امیری یکی از صدها مورد از بازداشت‌های خودسرانه طالبان در شش ماه اخیر است. گروه طالبان از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ که به قدرت رسید تاکنون، در کنار بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان و کارکنان دولت پیشین، فعالان مدنی به‌ویژه زنان معترض را نیز به اشکال مختلف ربوده‌اند. گزارش‌های متعددی از ناپدید شدن فعالان مدنی، شکنجه یا کشته شدنشان در زندان‌های طالبان در رسانه‌ها منتشر شده است که به انتقاد و واکنش مقام‌ها و سازمان‌های بین‌المللی منجر شد؛ اما طالبان تاکنون به هیچ‌یک از این موارد پاسخ روشنی نداده‌ است.

در همین حال، رسانه‌های افغانستان روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، گزارش دادند که حارث رحمانی، رئیس فدراسیون راگبی افغانستان، سه روز قبل از خانه‌اش در شهر کابل ربوده ‌شده است و هنوز مشخص نیست که رئیس فدراسیون راگبی افغانستان را طالبان یا دیگر گروه‌های تبهکار ربوده‌اند. اعضای خانواده او گفته‌اند که هیچ اطلاعی در مورد سرنوشت حارث رحمانی ندارند.

افزایش آدم‌ربایی و اقدام‌های غیرقانونی طالبان از جمله سرکوب معترضان و منتقدان در افغانستان، اخیرا انتقاد گسترده سازمان‌ها و دولت‌ها را برانگیخته است. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از سرنوشت زنان معترض بازداشت‌شده در کابل، در صفحه توییترش نوشت: «در مورد سلامت زنان فعال ناپدید‌شده در افغانستان بسیار نگرانم. آنان ناپدید شده‌اند و با گذشت هفته‌ها، خبری از آنان نیست. از طالبان می‌خواهم که ما را از امنیت آنان مطمئن کند و آنان باید به خانه برگردند.»

موضوع ربوده شدن دختران معترض در کابل پس‌ از آن موردتوجه سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت که یکی از فعالان مدنی با حضور در نشست اسلو در ۲۴ ژانویه، این موضوع را در حضور وزیر خارجه طالبان و دیپلمات‌های کشورهای اروپایی و آمریکا مطرح کرد. پس‌ از آن، مقام‌های آمریکایی و اروپایی این موضوع را بارها در نشست‌های بین‌المللی همچون نشست شورای امنیت سازمان ملل، مطرح کردند و از طالبان خواستند در این مورد پاسخگو باشد. اما طالبان تاکنون پاسخ مشخصی به پرسش‌ها و درخواست‌های مقام‌های بین‌المللی نداده‌‌ و اخیرا نیز دو زن دیگر به نام‌های مرسل عیار و زهرا محمدی را بازداشت کرده است.