سازمان ملل خواهان آزادی کنشگران زن از بند طالبان شد

در یک ماه اخیر طالبان پنج تن از کنشگران مدنی زن را در کابل ربوده‌اند

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (UNAMA) نگران سرنوشت نامعلوم شماری از کنشگران زن است که از چند هفته پیش به این‌ سو به‌ دست افراد وابسته به طالبان ربوده شده‌اند و در مکان نامعلومی نگهداری می‌شوند.

این نهاد در ادامه اعتراض به این اقدام طالبان، بار دیگر از آنان خواست که هرچه زودتر وضعیت نامعلوم زنان کنشگر را روشن کنند.

روز یکشنبه ۱۷ بهمن (۶ فوریه)، دبورا لاینز، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر دولت طالبان، نگرانی‌ خود را از ناپدید شدن شماری از زنان و دختران فعال مدنی ابراز کرد و از حکومت طالبان خواست که وضعیت این کنشگران زندانی را روشن کند و برای رهایی آنان اقدام کند. 

طبق اطلاعیه دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل، خانم لاینز ضمن تاکید  بر درخواست از طالبان برای هرچه زودتر مشخص کردن موقعیت نامعلوم دختران کنشگر، نگرانی خود را از وضعیت سلامتی آنان نیز ابراز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، در دیدار با نماینده ویژه دبیر کابل سازمان ملل متحد گفت که تلاش‌های طالبان برای یافتن کنشگران ربوده شده جریان دارد و او کوشش می‌کند که هرچه زودتر وضعیت آنان را معلوم کند.

پیش از دیدار دبورا لاینز با مولوی عبدالکبیر، توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، در اعتراض به روشن نشدن سرنوشت زنان کنشگر، در توییتی نوشت: «طالبان ادعا می‌کنند که دولت موقت از آنِ همه مردم افغانستان است. بازداشت خودسرانه شهروندان و ناپدید شدن آنان، چنین ادعاهایی را تضعیف می‌کند و در تضاد با تعهد طالبان به رعایت حقوق بشر است.»

آقای نیکلسون، در ادامه از طالبان خواست که هر چه زودتر برای رهایی این دختران کنشگر مدنی اقدام کنند. 

بر اساس گزارش‌های موثق، ماموران اداره اطلاعات طالبان در یک ماه اخیر پنج تن از زنان کنشگر را از خانه‌های آنان ربوده‌اند، اما مقامات رسمی طالبان تاکید دارند که از آن رخدادها و وضعیت کنونی زنان ربوده شده بی‌خبرند.

این ادعاهای طالبان با واکنش‌ شهروندان افغانستان، فعالان جامعه مدنی، و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده است. معترضان و سازمان‌های حقوق بشری از طالبان می‌خواهند که هر چه زودتر دختران زندانی را از بند رها کنند و به حقوق بنیادین آنان احترام بگذارند.

پروانه ابراهیم خیل، تمنا پریانی، زهرا محمدی، و مرسل عیار، از جمله کنشگران مدنی افغانستان هستند که به‌دست ماموران اطلاعاتی طالبان ربوده شده و به جای نامعلومی منتقل شده‌اند.

سفارت هلند در افغانستان نیز در رشته توییتی در مورد ناپدید شدن کنشگران مدنی افغان ابراز نگرانی کرد و تاکید ورزید که هر چه زودتر باید محل نگهداری و وضعیت سلامتی آنان روشن شود.

حکومت طالبان تاکنون نپذیرفته است که آن زنان کنشگر را دستگیر و زندانی کرده است، اما فعالان مدنی افغان و نهادهای حقوق بشری تاکید دارند که افراد وابسته به طالبان آنان را ربوده و محبوس کرده‌اند و مقامات طالبان باید هرچه زودتر در آن زمینه اقدام، و کنشگران ربوده شده را آزاد کنند.