اومیکرون در ایران؛ میزان بستری بیماران مبتلا به کرونا سه برابر شد

در مرکز طبی کودکان میزان مراجعات سرپایی افزایش پیدا کرده و تعداد بستری کودکان مبتلا به کرونا بالا رفته است

در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه ۲۰ بهمن، بیش از ۳۹هزار بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند - ایلنا

با شیوع بیشتر سویه اومیکرون در ایران، آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کووید – ۱۹ روندی افزایشی پیدا کرده است. 

بنا بر گزارش وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه ۲۰ بهمن، بیش از ۳۹هزار بیمار جدید کووید-۱۹ شناسایی شدند و ۱۱۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند. این در حالی است که دو هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

گسترش اومیکرون در ایران نگرانی‌های زیادی را در باره ابتلای کودکان به وجود آورده است. روز چهارشنبه، رییس مرکز طبی کودکان با بیان اینکه در سویه اومیکرون اطفال نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر گرفتار بیماری شدند، گفت: «در مرکز طبی کودکان هم میزان مراجعات سرپایی افزایش پیدا کرده و هم تعداد بستری کودکان مبتلا به کرونا بالا رفته است.»

دکتر رضا شروین بدو در گفتگو با ایسنا خبر داد که افزایش مراجعه باعث شده در مرکز طبی کودکان یک بخش جداگانه برای کودکان مبتلا به کووید و یک آی سی یو جداگانه در نظر گرفته شود. 

او با بیان اینکه در همه سنین کودکان از نوزاد گرفته تا سنین نزدیک بلوغ  نمونه‌های ابتلا به کرونا وجود دارد، گفت: «در سنین زیر ۱۲ سال بیشترین تعداد مراجعات را داریم که به دلیل افزایش بیماری در این سنین در جامعه است و لازم است واکسیناسیون کودکان به طور جدی‌ انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این که بسیاری از کشورها دوز اول و حتی دوم واکسیناسیون کودکان علیه کرونا را انجام داده‌اند، واکسیناسیون کودکان ۹ سال به بالا از روز شنبه نهم بهمن‌ ماه آغاز شده است. روز سه‌شنبه نوزدهم بهمن نیز وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ سال خبر داد.

واکسن‌های مورد تایید این گروه سنی شامل سینوفارم و پاستوکووک و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت طبق معمول و مشابه سایر گروه‌های سنی است. هنوز آمار دقیقی در باره میزان واکسینه شدن کودکان در گروه‌های سنی مختلف در ایران منتشر نشده اما برخی اخبار حاکی از این است که خانواده‌ها نسبت به واکسینه کردن فرزندانشان با واکسن‌های مورد ارائه در مراکز بهداشتی تمایل ندارند.

پیش‌بینی بستری یک میلیون نفر در موج اومیکرون

بر اساس نقشه کرونای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. با این حال، با توجه به افزایش میزان مبتلایان و تدارک ندیدن اقدام‌های پیشگیرانه، کارشناسان از احتمال قرمز شدن شهرستان‌های بیشتر خبر می‌دهند.

روز چهارشنبه، معاون وزیر بهداشت در یک نشست خبری از «هفته ملتهب کرونایی» خبر داد و در پیش‌بینی از شرایط طی روزهای پیش رو گفت: «احتمال می‌دهم که در پایان هفته آینده، هفته بسیار ملتهبی را از نظر شدت افراد مبتلا خواهیم داشت و البته برخی معتقدند شاید از دو هفته دیگر این موضوع را داشته باشیم. در حال حاضر نیز آمار بستری‌ها حدود سه برابر روزهای قبل است و آمار به صورت تصاعدی هر روز افزایش می‌یابد.»

کمال حیدری همچنین پیش‌بینی کرد که در موج اومیکرون یک میلیون نفر بستری شوند، «مگر این که با استفاده از ماسک این تعداد به  ۳۵۰ هزار نفر کمتر برسد و میزان فوتی‌ها کاهش یابد.»

او با اشاره به گسترده و متنوع بودن سبد واکسیناسیون علیه کرونا در ایران، شرایط موجود را به «سوپرمارکت واکسن» تعبیر کرد و افزود: «ما تنها کشوری هستیم که سوپرمارکت واکسن راه انداخته‌ایم. این موضوع باعث شده است بر سر انتخاب نوع واکسن تزریقی اختلاف و تاخیر در تزریق به وجود بیاید درحالی که هدف ما این بود که هرچه سریع‌تر جامعه را ایمن کنیم و همه تلاش‌ها برای تهیه واکسن صورت گرفت.»

گفته‌های این مسئول بهداشتی در مورد حق انتخاب مردم در باره نوع واکسن کرونا، در شرایطی است که دی‌ ماه ۱۳۹۹ رهبر جمهوری اسلامی دستور منع واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی مانند فایزر به ایران را صادر کرد.

پس از آن و در شرایطی که کرونا جان بسیاری از شهروندان را گرفت و تولیدکنندگان داخلی موفق به عرضه واکسن کووید – ۱۹ نشدند، ایران ناچار شد واکسن‌های سینوفارم و آسترازنکای اهدایی کشورهای دیگر را بپذیرد. با این حال، بعد از تولید چند نمونه واکسن کرونا در ایران و کاهش واردات واکسن، در برخی مراکز بهداشتی همچنان از آسترازنکا خبری نیست.

در ایران تا کنون حدود ۶۱ میلیون نفر دوز اول، ۵۴ میلیون نفر دوز دوم و تنها ۲۰ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.