نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه: یارانه نان باقی می‌ماند

پیش‌تر رئیس سازمان برنامه و بودجه، از احتمال کارتی شدن خرید نان پس از حذف ارز ترجیحی خبر داده بود

سال آینده همچنان خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد و بر این اساس نان نیز به نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شود - عکس از تجارت نیوز

این روزها بحث‌ها در باره حذف حمایت‌های دولتی از کالاهای اساسی باعث نگرانی مردم از گرانی‌های آتی شده است. در همین رابطه، محسن دهنوی نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: «قرار است در سال آینده حدود ٩ میلیارد دلار بابت واردات کالاهای اساسی و دارو ارز ترجیحی تخصیص داده شود. همچنین در سال بعد، خرید تضمینی گندم نیز با قیمت هر کیلو ۹۵۰۰ تومان انجام خواهد شد.»

در واقع، نان به‌عنوان مهم‌ترین ماده غذایی در کشور که با توجه به گرانی سایر اقلام غذایی، نقش پررنگی در سفره اقشار فرودست دارد، مهم‌ترین کالای حمایتی به حساب می‌آید. کارشناسان معتقدند که حذف یارانه گندم که باعث گرانی نان می‌شود، میزان گرسنگی و فقر را در کشور افزایش می‌دهد؛ اما عضو کمیسیون تلفیق معتقد است که یارانه نان قرار نیست حذف شود و تنها روش توزیع یارانه تغییر کرده است.

او با بیان اینکه «قرار نیست قیمت نان آزاد بشود»، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: «سال آینده خرید تضمینی گندم انجام خواهد شد و بر این اساس نان نیز به نرخ یارانه‌ای توزیع می‌شود. در کمیسیون تلفیق بودجه، منابع تأمین گندم برای سال آتی به‌صورت ریالی لحاظ شده است. مبنای کمیسیون تلفیق نیز این است که منابع به‌صورت ریالی تخصیص داده شود و هر میزان دولت صلاح دید از گندم تولید داخل تهیه کند و در صورت نیاز با استفاده از همان منابع ریالی واردات گندم انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، از احتمال کارتی شدن خرید نان پس از حذف ارز ترجیحی خبر داده بود. با این حال، پس از واکنش شدید افکار عمومی، به نظر می‌رسد مجلس قصد دارد همچنان به پرداخت یارانه نان ادامه دهد.

در انتقاد از سخنان میرکاظمی، نماینده کرج نیز روز شنبه ۲۵ دی در نطق خود در صحن علنی مجلس با انتقاد از سیاست اقتصادی دولت گفت: «مارپیچ تورم و تجربه ۳۰ سال گذشته نشان داده که تورم از طریق شوک‌های وارداتی اتفاق می‌افتد. قیمت حامل‌های انرژی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز، شوک‌های انفجاری به اقتصاد ما در طول ۳۰ سال گذشته وارد کرده است. آنگاه چطور دولت می‌خواهد در چنین شرایطی این تصمیم را اجرایی کند؟‌»

مهدی عسگری با اشاره به وضعیت اقتصادی نامناسب بسیاری از اقشار در ایران ادامه داد: «برادران و خواهران، میلیون میلیون خانوار به زیر خط فقر رفته‌اند، ستون فقرات مردم شکسته است، چرا متوجه این شکستن نمی‌شوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. نمی‌توان شوک جدید قیمتی به مردم وارد کرد. سفره مردم از برنج خالی شده است. ارز ترجیحی برنج را حذف کرده‌اید و گوشت قرمز نیز حذف شده. اکنون می‌خواهید نان و پنیر را هم حذف کنید؟»

بیشتر از اقتصاد