سوئیس میزبان هیئتی از طالبان است

نمایندگان طالبان به دعوت نهادهای مدنی سوئیس به این کشور سفر کرده‌اند

«این نشست‌ها، بر مسائل بشردوستانه متمرکز و منحصر است» - STEFAN WERMUTH / AFP

هیئتی از طالبان به سرپرستی مفتی لطیف‌الله حکیمی، بازرس ویژه وزارت دفاع امارت طالبان، در سفری به سوئیس، با نمایندگان تعدادی از نهادهای مدنی در آن کشور ملاقات و گفت‌و‌گو‌ کردند.

به گزارش خبرگزاری ژنو سولوشنز (Geneva solutions) این هیئت از روز یکشنبه، ۱۷ بهمن، وارد سوئیس شد و قرار است با تعدادی از نهادها مثل صلیب سرخ، سازمان توسعه و همکاری سوئیس، بخش صلح و حقوق بشر و بخش آسیا و پاسیفیک وزارت خارجه این کشور دیدار کند.

سفر این هیئت طالبان به دعوت «ژنو کال» (Geneva Call) یک نهاد بشردوستانه که با گروه‌های مسلح برای صلح و توسعه کار می‌کند، صورت گرفته است.

آلن دلتروز، مدیرکل ژنو کال می‌گوید: «ما چندین سال است که با طالبان در تعاملیم و نشست‌های اینجا در ژنو در چارچوب آن تعامل مستمر صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که معیارهای اولیه بشردوستانه نه تنها در سخنرانی‌های عمومی بلکه در عمل نیز اجرا می‌شوند.»

به گفته دلتروز، هدف از این نشست کسب تضمین‌ برای فعالان عرصه اقدام‌های بشردوستانه و اطمینان از این‌ است که کمک‌های مالی به مردم نیازمند در افغانستان برسد. او بر لزوم ایجاد اعتماد بین تمام طرف‌ها به منظور فراهم آوردن شرایطی امن برای فعالیت نیروهای امدادرسان تاکید کرد.

ماری لکوین، مدیر بخش اوراسیای ژنو کال هم گفت این نشست‌ها، بر مسائل بشردوستانه متمرکز و منحصر است و رنگ‌وبوی سیاسی ندارد.

مسئولان ژنو کال این امکان را برای سایر سازمان‌ها هم فراهم کرده‌اند تا با طالبان ملاقات کنند اما از بیان اینکه چه افرادی با آن‌ها ملاقات خواهند کرد، خودداری کردند. به گزارش ژنو سولوشنز، مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و ام‌اس‌اف از جمله کسانی‌اند که در جریان سفر هیئت طالبان به سوئیس با آن‌ها ملاقات می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماری لکوین در مورد ترکیب هیئت طالبان گفت: «نمایندگان طالبان را مقام‌های حکومتی این گروه برای حضور در اینجا تعیین کرده‌ و افرادی‌اند که نقش موثری دارند و دارای نفوذند.»

هرچند او مشخص نکرد چه کسانی عضو این هیئت‌اند، رسانه‌های داخلی افغانستان گزارش داده‌اند که مفتی لطیف‌الله حکیمی رهبری این تیم را بر عهده دارد.

وزارت امور خارجه سوئیس نیز در نظر دارد در این هفته با هیئت طالبان دیدار کند.

پائولا سرستی، سخنگوی اف‌دی‌اف‌ای (وزارت خارجه فدرال سویس) گفت: «هدف گفت‌وگوها بهبود رعایت اصول بشردوستانه، ارتقای دسترسی بشردوستانه به جمعیت‌ها و افزایش آگاهی در مورد حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت‌ها در میان هیئت افغان است.»

هیئت سوئیس شامل نمایندگان آژانس توسعه و همکاری سوئیس، بخش صلح و حقوق بشر اف‌دی‌اف‌ای و بخش سیاسی آسیا و اقیانوسیه خواهد بود. یکی از موضوع‌های مهم قابل طرح در این نشست‌ها مسئله زنان در افغانستان است؛ زیرا گزارش‌هایی مبنی بر دوری زنان از عرصه عمومی، زندانی شدن فعالان زن و محرومیت دختران از تحصیل اعتراض کشورهای غربی و مدافعان حقوق بشر را برانگیخته است.

ماری لکوین گفت که در جریان گفت‌وگو با طالبان به موضوع زنان بارها اشاره شده است.

او افزود: «شما نمی‌توانید بدون بحث درباره زنان، در باره سلامت یا آموزش بحث کنید.»

مقام‌های سوئیس تصریح کرده‌اند که دعوت از گروه طالبان و گفت‌و‌گو با این گروه هیچ‌ مشروعیتی به آنان نمی‌بخشد و این را خود طالبان نیز متوجه شده‌اند. دلتروز می‌گوید کسب مشروعیت طالبان بیشتر به عملکرد آنان در داخل کشور خودشان بستگی دارد؛ برنامه‌هایی از این دست هیچ‌ مشروعیتی برای طالبان به ارمغان نخواهد آورد.

پس از نشست اسلو، این دومین حضور طالبان در یک کشور اروپایی است. هرچند در نشست اسلو علاوه بر ملاقات طالبان با نهادهای بین‌المللی، این هیئت فعالان اجتماعی از جمله نماینده زنان معترض در افغانستان هم دیدار کرد، به نظر نمی‌رسد که در نشست ژنو نمایندگانی از طیف‌های مختلف مردم افغانستان با طالبان دیدار کنند.