دارویی جدید که به درمان چاقی کمک می‌کند

۲۸ درصد بزرگسالان انگلستان چاق‌اند و ۳۶ درصد دیگر اضافه وزن دارند

سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا بزرگسالانی را چاق در نظر می‌گیرد که بی‌ام‌آی آن‌ها ۳۰ یا بیشتر باشد - scientificamerican

موسسه ملی سلامت و ارتقای مراقبت (نایس NICE) استفاده از داروی جدیدی را تایید کرده است که به کاهش وزن افراد دچار چاقی کمک می‌کند.

این نهاد ناظر روز سه‌شنبه ۸ فوریه (۱۹ بهمن) پیش‌نویس راهنمایی را منتشر کرد که توصیه می‌کند برای بزرگسالانی که دست‌کم یک بیماری مرتبط با وزن دارند و شاخص توده بدنشان (بی‌ام‌آی) ۳۵ یا بیشتر است، سماگلوتاید به‌عنوان بخشی از برنامه کنترل وزن تجویز شود.

 سماگلوتاید با عملکردی مشابه پپتید شبه گلوکاگون ۱، جلوی اشتها را می‌گیرد. پپتید شبه گلوکاگون ۱ هورمونی است بدن معمولا پس از غذا خوردن، ترشح می‌‌کند.

این دارو سبب می‌شود افراد احساس سیری بکنند و به این ترتیب، به کاهش اشتها و مجموع کالری دریافتی منجر می‌شود.

نایس توصیه می‌کند سماگلوتاید به‌صورت تزریق هفتگی دریافت شود.

 سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (ان‌اچ‌اس) بزرگسالانی را چاق در نظر می‌گیرد که بی‌ام‌آی آن‌ها ۳۰ یا بیشتر باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عارضه، که ممکن است در اثر مشکلات زمینه‌ای سلامت مانند کم‌کاری تیرویید ایجاد شود، می‌تواند عوارضی مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و بیماری قلبی در پی داشته باشد.

بر اساس اعلام نایس، شواهد آزمایش بالینی نشان داده است افرادی که سماگلوتاید مصرف کردند به‌طور میانگین ۱۲ درصد بیشتر از کسانی که دارونما دریافت کردند کاهش وزن داشتند.

در نظرسنجی سلامت سال ۲۰۱۹ ان‌اچ‌اس در انگلستان، برآورد شد که ۲۸ درصد بزرگسالان این کشورچاق‌اند و ۳۶ درصد دیگر اضافه وزن دارند.

هلن نایت، مدیر برنامه مرکز ارزیابی فناوری سلامت در نایس، گفت: «می‌دانیم که کنترل اضافه وزن و چاقی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که خدمات سلامت ما با آن مواجه است و حدود دو سوم جمعیت بزرگسال یا اضافه وزن دارند یا چاق‌اند.»

«این عارضه‌ای مادام‌العمر است که نیازمند مداخله پزشکی است، آثار روانی و جسمی دارد، و می‌تواند بر کیفیت زندگی اثر بگذارد.»

«اما در سال‌های اخیر، نایس توانسته است خط جدیدی از درمان‌های دارویی را توصیه کند که نشان داده‌اند افرادی که در کنار ورزش و تغییر برنامه غذایی، از این داروها استفاده می‌کنند توانسته‌اند وزنشان را کاهش دهند.»

متخصصان نایس هشدار داده‌اند سماگلوتاید فقط باید به‌عنوان گزینه‌ای در کنار برنامه‌های مرسوم  کنترل وزن، مانند کاهش کالری و افزایش فعالیت بدنی، ارائه شود و نباید به‌مدت بیش از دو سال مصرف شود.

به گفته آن‌ها، افراد دارای پیشینه چینی، جنوب آسیایی و سیاه‌پوست آفریقا یا منطقه کاراییب با بی‌ام‌آی پایین‌تر نیز می‌توانند به این دارو دسترسی داشته باشند.

علتش این است که بر اساس یافته‌های پیشین نایس، این گروه‌ها با بی‌ام‌آی پایین‌تری نسبت به جمعیت سفیدپوست اروپایی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت قرار دارند.

در برخی موارد، ممکن است افراد با بی‌ام‌آی ۳۰ نیز به این دارو دسترسی داشته باشند. 

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان