امكان تغيير سيستم امنيتى پرواز در جت‌هاى خصوصی

ایلان ماسک برای حذف یک حساب کاربری در توییتر پیشنهاد پنج هزار دلاری داده بود

یک دانشجوی اهل فلوریدا جت‌های متعلق به بیل گیتس و جف بزوس را نیز با استفاده از داده‌های منابع آزاد تعقیب کرده- AFP

پس از آن‌که یک نوجوان اهل فلوریدا توانست با تعقیب هواپیمای خصوصی ایلان ماسک در حساب کاربری ویژه توییتر با ۳۰۰ هزار دنبال‌کننده انعکاسی وسیع پیدا کند، متصدیان صنایع هوانوردی گفته‌اند جت‌های خصوصی احتمالا به‌اندازه کافی خصوصی نیستند.

دن هابارد، سخنگوی انجمن ملی حمل‌ونقل هوایی به مجله فوربز گفت: «ردیابی هم‌زمان [پروازها] و پخش آنلاین پروازهای بازرگانی – از سوی هر کسی، با هر انگیزه و در هرجای دنیا که باشد – موجب نگرانی‌های جدی درخصوص امنیت مسافر، ایمنی و جاسوسی‌های شرکتی می‌شود.» 

او افزود: «این نگرانی‌ها اغلب در لایحه‌های میان حزبی کنگره منعکس‌ می‌شود و از [اداره هوانوردی فدرال] خواسته شده است راهی برای جلوگیری از ردیابی هم‌زمان پروازها پیدا کند.

او همچنین گفت: «این آخرین نمونه از تعقیب پرواز بر اینکه مردم مجبور نیستند امنیت و ایمنی شخصی خود را صرفا به دلیل سوار شدن در هواپیما تسلیم کنند، تاکید می‌کند.»

اداره هوانوردی فدرال به هواپیماهای مختلف اجازه می‌دهد تا هویت خود را در جریان داده‌های دولتی محافظت کنند، اما تارنماهای آزاد مثل «ای دی اس-بی اِکسچنج» (ADS-B Exchange) درهرحال داده‌های فرستنده هواپیمای عمومی را دریافت و این حفاظت‌ها را ناقص می‌کنند.

در همین حال، شرکت‌های خصوصی، به واحدهای بازرگانی اطلاعات ردیابی پروازها را عرضه می‌کنند تا از حرکات رقیب‌هایشان مطلع شوند و راه را برای ادغام‌ها و دیگر اطلاعات مهم راهبردی بگشایند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نکته بار دیگر به لطف جک سوئینی ۱۹ ساله، دانشجوی سال اول دانشگاه مرکزی فلوریدا که پس از توییت به‌روزرسانی‌های منظم درباره محل اختفای بنیانگذار تسلا، در فضای مجازی منتشر شد، دوباره در محافل عمومی مطرح شد.

این نوجوان نه‌ تنها توانست جت خصوصی ایلان ماسک را پیدا کند، بلکه پیشنهاد پنج هزار دلاری این میلیاردر را برای خریدن حساب کاربری توییتری «@ایلان جت» که خطر امنیتی داشت، رد کرد.

آقای ماسک این پیشنهاد را در ماه نوامبر با تماس با آقای سوئینی مطرح کرد و به این معنی بود که با استفاده از داده‌های پرواز «به طور کلی ردیابی من برای دیوانه‌ها کمی سخت‌تر می‌شود».

اما این رمزگذار با شهامت، قیمتش را بالا برد: ۵۰ هزار دلار و یک دوره آموزشی! اما گفته می‌شود آقای ماسک به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

این دانشجوی اهل فلوریدا که همچنین جت‌های متعلق به بیل گیتس و جف بزوس را نیز با استفاده از داده‌های منابع آزاد تعقیب کرده، از این راه همه گونه استفاده‌ای کرده است. او در محتوایی تحت عنوان «می‌دانم ایلان تا چه حد نشئه است» تصویر مدیرعامل تسلا را منتشر کرد که در پادکست جو روگان در حال کشیدن سیگار ماری‌جوانا است.

همچنین «شرکت کرایه هواپیماهای استراتوس» که موسسه‌ای با مدیریت فارغ‌التحصیلان سابق دانشگاه مرکزی فلوریدا در اورلاندو است، از او دعوت به کار کرده است.

جوئل توماس، مدیرعامل شرکت استراتوس ضمن اشاره به این‌ که این کاربر جوان حقیقتا «از خود خلاقیت نشان داده» است به نشریه نیویورک پست گفت: «با توجه به این‌که او در حال حاضر دانشجوی دانشگاه مرکزی فلوریدا است، استراتوس مایل است با او روی کارهای پروژه‌ای، پاره‌ وقت یا آموزشی همکاری کند تا به او برای گسترش اهداف تحصیلی‌اش کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان