گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا از علل احتمالی ابتلا به «سندروم هاوانا»

سندروم هاوانا نتیجه استرس یا عوامل طبیعی بوده است، نه نوعی انرژی الکترومغناطیسی پالسی یا پدیده‌ای با هدف‌گیری مشخص

یک گزارش سیا در ماه ژانویه درمیان نخستین گزارش‌هایی بود که افشا کرد حدود ۱۲ مورد از موارد ابتلا به  سندروم هاوانا را نمی‌توان توضیح داد-SAUL LOEB / AFP

ایالات متحده اطلاعات بیشتری از تحقیقات خود را پیرامون گزارش‌های موسوم به «سندروم هاوانا» در میان کارمندانش در خارج از کشور و خانواده‌های آنان منتشر کرده است.

روز چهارشنبه، ۹ فوریه، مقامات آمریکا گفتند که «احتمالا انرژی ناشی از میدان الکترومغناطیسی پالسی، به‌ویژه در طیف فرکانس رادیویی»، توضیح دهنده عوارض مرتبط با این بیماری عجیب است.

حدود شش سال است که دیپلمات‌ها و افسران اطلاعاتی ایالات متحده و خانواده‌هاشان این عوارض را که عبارت است از گوش درد، تهوع، و سرگیجه، گزارش داده‌اند، اما هیچ علتی برای چند مورد از عوارض این بیماری پیدا نشده است.

این وضعیت در سال ۲۰۱۶ از هاوانا، پایتخت کوبا، آغاز شد، اما سپس موارد مشابهی نیز در روسیه، چین و ویتنام، و همچنین سال گذشته در وین، پایتخت اتریش، گزارش شد.

 یک پژوهش با شرکت شماری از هزار بیمار مبتلا به عوارض سندروم هاوانا که مدت‌ها تصور می‌شد نوعی بیماری سلسله اعصاب است، در یافته‌های اخیر دخیل بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پژوهش نتیجه‌گیری کرده است که ترکیب این عوارض را در ۱۲ مورد از هزار مورد «نمی‌توان به آسانی با  شرایط شناخته شده محیطی یا پزشکی توضیح داد»، و این که ممکن است ابزار یا دستگاهی که سیگنال‌هایی به آن مخابره یا منتقل می‌شود، عامل آن بوده باشد. 

دولت ایالات متحده  در مقابل ادعای مبتلایان به این بیماری عجیب که می‌گویند مقامات آمریکا در دنبال کردن نگرانی‌های آنان قصور کرده‌اند، دفاع کرده است. افزون بر این، پانزده نفر از کارمندان «سیا» گفته‌اند که آن سازمان با گونه‌ای «شورش در میان کارمندانش» رو‌به‌روست، زیرا آن‌ها از رفتن به ماموریت‌های خارج از کشور وحشت دارند.

یک گزارش سیا در ماه ژانویه درمیان نخستین گزارش‌هایی بود که افشا کرد حدود ۱۲ مورد از موارد ابتلا به  سندروم هاوانا را نمی‌توان توضیح داد. یک منبع اطلاعاتی آمریکا به گزارشگران گفت که احتمال دست داشتن دشمنان خارجی در این وقایع رد نشده است.

تازه‌ترین نتیجه گیری‌ها اما حاکی از آن است که گزارش‌های مربوط به سندروم هاوانا نتیجه استرس یا عوامل طبیعی بوده است، نه نوعی انرژی الکترومغناطیسی پالسی یا پدیده‌ای با هدف‌گیری مشخص. 

مقامات آمریکا اما ماه گذشته ضمن اشاره به آن که تصور نمی‌کنند کشور یا دشمن خارجی خاصی کارکنان نهادهای آمریکایی را در سطح بین‌المللی هدف‌گیری کرده باشد، گفتند نمی‌توانند چنین احتمالی را برای مواردی که توضیحی در مورد آن وجود ندارد، رد کنند.

مارک زید، وکیل مدافع بسیاری از قربانیان سازمان‌های وابسته به دولت آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت که این نتیجه‌گیری‌ها «بر ضرورت برخوردی هماهنگ شده در کل سطح دولت تاکید می‌کند.»  

او افزود:«این گزارش‌های پراکنده آژانس، در مواردی نمایانگر نتایجی متغایر و متناقض است.»

اریک لندر، مدیر دفتر سیاست‌های علوم و فناوری کاخ سفید گفت که تهیه یافته‌های هیاتی که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود ۹ ماه طول کشیده است.

او گفت که آن هیئت معتقد است که این عوارض «واقعی و متقاعدکننده» است و کار و ارزیابی‌های بیشتری برای یافتن عامل سندروم توضیح‌ناپذیر هاوانا لازم است.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز و اسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان