جاسوسی پلیس اسرائیل از شهروندان با بدافزار پگاسوس

ده‌ها اسرائیلی سرشناس ازجمله پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، مقام‌های ارشد دولتی، شهرداران، کنشگران مدنی، روزنامه‌نگاران و شاهدان دادگاه نتانیاهو، هدف جاسوسی بوده‌اند

بدافزار پگاسوس ساخت شرکت گروه «ان‌اس‌او»، تلفن همراه فرد هدف را به‌نوعی ابزار جاسوسی تبدیل می‌کند-JACK GUEZ / AFP

روزنامه اسرائیلی کالکالیست روز دوشنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، گزارش داد که پلیس آن کشور از نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس برای هک‌کردن تلفن ده‌ها اسرائیلی سرشناس ازجمله پسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین، مقام‌های ارشد دولتی و فعالان و روزنامه‌نگاران، استفاده کرده است. 

این روزنامه اقتصادی-سیاسی عبری‌زبان پیش‌تر هم در مجموعه گزارش‌هایی خبر داده بود که پلیس اسرائیل بدون مجوز دادگاه، از نرم‌افزار پگاسوس برای جاسوسی از رهبران جنبش اعتراضی ضد نتانیاهو استفاده کرده است.

علاوه‌بر این، در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درمورد جاسوسی اسرائیل از فعالان فلسطینی با استفاده از بدافزار پگاسوس منتشر شده بود.

کوبی شابتای، رئیس پلیس اسرائیل، اعلام کرد که به‌دنبال گزارش‌های رسانه‌ای اخیر، از عمر بارلف، وزیر امنیت عمومی آن کشور، خواسته است تا برای بررسی این اتهام‌های مطرح‌شده درمورد عملکرد پلیس، «یک کمیسیون تحقیق خارجی و مستقل به ریاست یک قاضی» تشکیل دهد.

شابتای در بیانیه‌ای که منتشر کرده بود، افزود: «در جایی که کمیسیون به تخلف و کوتاهی پی ببرد، طبق قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نرم‌افزار پگاسوس، یک بدافزار ساخت شرکت خصوصی اسرائیلی گروه «ان‌اس‌او» است که بدون نیاز به هیچ‌گونه کلیکی بر تلفن همراه افراد نصب می‌شود و آن را به‌نوعی ابزار جاسوسی از آن فرد تبدیل می‌کند. این نرم‌افزار علاوه‌بر توانایی ارسال اطلاعاتی چون پیام‌های متنی، فهرست تماس‌ها یا تاریخچه جست‌وجوها و… از موبایل به مرکز کنترل‌کننده، همچنین می‌تواند با روشن‌کردن دوربین یا میکروفن بدون اطلاع صاحب موبایل، داده‌های صوتی و تصویری مربوط به آن فرد را نیز جمع‌آوری کند.  

تیرماه امسال (ماه ژوئیه ۲۰۲۱) انتشار گزارش‌هایی درمورد استفاده از این بدافزار برای جاسوسی از تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و سیاستمداران در سراسر جهان، پگاسوس و شرکت «ان‌اس‌او» را در صدر خبرهای جهانی قرار داد.

در آن زمان اسرائیل به‌دلیل اجازه صادرات فناوری تهاجمی به کشورهای با سوابق ضعیف حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما حالا افشاگری‌های روزنامه کالکالیست به نوعی رسوایی داخلی و تحقیقات متعدد دولتی در این کشور منجر شده است.

پیش از انتشار گزارش روز دوشنبه این روزنامه، دادستان کل، بازرس دولت و ناظر حریم خصوصی در وزارت دادگستری اسرائیل، هریک به‌طور جداگانه از انجام تحقیقاتی درمورد استفاده احتمالی از پگاسوس برای جاسوسی از شهروندان اسرائیل خبر داده‌اند.

کالکالیست در آخرین گزارش خود مدعی شده است که واحد سایبری عملیات ویژه پلیس اسرائیل سال‌ها با نقض آشکار قانون، از جاسوس‌افزار پگاسوس علیه شهروندان استفاده کرده است.

براساس این گزارش، ده‌ها نفر هدف جاسوسی با این بدافزار قرار گرفته‌اند که مظنون به هیچ‌گونه رفتار مجرمانه نبودند و پلیس بدون دریافت مجوز لازم از دادگاه، دست به این اقدام زده است؛ مقام‌های ارشد وزارتخانه‌های دارایی، دادگستری و ارتباطات، شهرداران و اتیوپیایی-اسرائیلی‌هایی که تظاهراتی علیه سوءرفتار پلیس را سازماندهی کرده بودند، ازجمله افرادی‌اند که پلیس از آن‌ها جاسوسی کرده است.

نام آونر نتانیاهو، یکی از پسران نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، هم در فهرست هدف‌های جاسوسی آمده است. او در این زمینه در حساب فیسبوک خود نوشت: «واقعا شوکه شدم.»

در این گزارش آمده است که تحلیلگران پلیس اطلاعات به‌دست آمده از تلفن‌های همراه را جست‌وجو کرده و به مکالمات خصوصی افراد گوش داده‌اند. سپس اطلاعات بدون ذکر منبع در اختیار کارآگاهان قرار می‌گرفت و معمولا به‌عنوان «منبع یک‌بار مصرف» یا «اطلاعات اتفاقی» توضیح داده می‌شد. 

در افشاگری دیگری که محاکمه جاری نتانیاهو به اتهام فساد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، کاتاکالیست گزارش داده است که ایلان یشوآ، مدیرعامل پیشین وب‌سایت خبری «والا» و شاهد کلیدی در این محاکمه، نیز هدف جاسوسی با پگاسوس قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو در یکی از پرونده‌های فساد خود متهم است که ازطریق دادن امتیازهای تجاری در ازای پوشش خبری مطلوب و مثبت از او، به‌دنبال بده‌بستان با غول‌های رسانه‌ای ازجمله وب‌سایت خبری «والا» بوده است؛ البته او این اتهام‌ها را رد می‌کند.

وکلای نتانیاهو پرپی انتشار این گزارش‌ها،  روز دوشنبه خواستار توقف محاکمه تا زمان بررسی آخرین افشاگری‌ها شدند. 

هفته گذشته نیز چندین شبکه تلویزیونی اسرائیلی گزارش داده بودند که پلیس ممکن است علیه شلومو فیلبر، مدیرکل سابق وزارت ارتباطات اسرائیل و از نزدیک‌ترین متحدان پیشین نتانیاهو که حالا قرار است علیه او شهادت بدهد، از نرم‌اقزارهای جاسوسی استفاده کرده باشد. این موضوع نیز روند دادگاه را تحت تاثیر قرار داد.

البته در گزارش‌های پیشین که نتانیاهو آن‌ها را همچون «زمین‌لرزه» توصیف کرد، به نام نرم‌افزار پگاسوس اشاره نشده بود.

در طول سلسله رسوایی‌های دامنه‌دار مربوط به جاسوسی ازطریق نرم‌افزار پگاسوس، شرکت «ان‌اس‌او» همواره تخلف‌های مطرح‌شده را رد کرده است و تاکید می‌کند که پس از فروش نرم‌افزار به مشتریان، در استفاده و اجرای آن دخیل نیست و به هیچ یک از داده‌های جمع‌آوری‌شده دسترسی ندارد.

بیشتر از جهان