همکاری اسرائیل با فلسطینیان برای پایان دادن به بحران قاچاق سوخت

هنگام خروج فراورده‌های نفتی از پالایشگاه‌های نفت اسرائیل باید مالیات پرداخت شود

در طول بیش از ۱۰ سال گذشته، تشکیلات خودگردان فلسطین نتوانست به چالش قاچاق سوخت از اسرائیل به بازارهای فلسطین پایان دهد و مانع از دست رفتن میلیون‌ها دلاری شود که همه ساله بابت درآمد مالیات سوخت کسب می‌کند. این در حالی است تشکیلات خودگردان فلسطین به درآمدهای مالیاتی وابستگی شدید دارد.

با این حال، از اواسط ژانویه ۲۰۲۲، مسئولان اسرائیلی وضع مالیات بر سوخت را آغاز کردند و این مالیات باید هنگام خروج فراورده‌های نفتی از پالایشگاه‌های نفت اسرائیل پرداخت شود. این تصمیم باعث شد تا قیمت سوخت با آنچه در پمپ‌بنزین‌ها ارائه می‌شود، برابر شود. سوختی که به فلسطین وارد می‌شود، متشکل از فراورده‌های مختلف نفت است که پس از ورود به کرانه باختری، با هم مخلوط می‌شوند تا گازوئیل و بنزین را تشکیل دهند. مدیر شرکت نفت فلسطین از اظهارنظر درباره تصمیم وضع مالیات بر سوخت که به سرزمین‌های فلسطینی قاچاق می‌شد، خودداری کرد.

شهروندان فلسطینی ساکن کرانه باختری در هر ماه بیش از ۸۰ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند و یک‌سوم این مقدار را مافیاهای اسرائیلی از طریق قاچاق و با همکاری تاجران فلسطینی تامین می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان مالیات اعمال شده بر فراورده‌های نفتی که از اسرائیل به فلسطین صادر می‌شود، بیش از یک میلیارد دلار در سال است که اسرائیل آن را جمع‌آوری می‌کند و سپس به حساب تشکیلات خودگردان فلسطین واریز می‌شود. این مالیات پس از مبلغ حاصل از مالیات کالاهای خارجی که به فلسطین وارد می‌شود، دومین منبع درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین محسوب می‌شود. اسرائیل این مالیات را از طریق بندرهای زمینی و دریایی و فرودگاه‌ها جمع‌آوری می‌کند و پس از کسر سه درصد، پول به دست آمده را به خزانه‌داری تشکیلات خودگردان فلسطین انتقال می‌دهد.

البته وضع مالیات بر فراورده‌های نفتی باعث می‌شود قاچاق سوخت و بسته شدن اغلب مراکز فروش آن در مناطقی در کرانه باختری که در کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین نیست، متوقف شود و این امر به‌نوبه خود فلسطینی‌ها را وادار می‌کند تا به‌رغم قیمت بالای گازوئیل و بنزین که به حدود دو دلار در هر لیتر می‌رسد، برای تهیه سوخت به پمپ‌بنزین‌های رسمی مراجعه کنند.

در سال ۲۰۲۱، درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین حدود ۱۱ درصد افزایش یافت و به ۴.۴ میلیارد دلار رسید؛ بیش از ۱.۵۳۷ میلیارد دلار این درآمد از طریق مالیات محلی و ۲.۹ میلیارد دلار دیگر از وجوه گمرکی که اسرائیل جمع‌آوری کرده بود، به دست آمده است.

شکری بشاره، وزیر دارایی فلسطین، افزایش درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین را به بهبود روند جمع‌آوری مالیات، مدیریت پول عمومی و بازگشت رشد اقتصادی کشور پس از همه‌گیری کرونا نسبت داده است.

پس از پایان بحران مالی تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۹، حسین‌الشیخ، رئیس اداره امور مدنی تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که اسرائیل موافقت کرد مالیات سوخت را به‌ جای این کشور، وزارت دارایی فلسطین دریافت کند؛ با این حال اسرائیل از اجرای این امر خودداری کرد و همچنان به جمع‌آوری مالیات سوخت و انتقال آن به فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از وجوه گمرکی دیگر که به نمایندگی از فلسطینی‌ها دریافت می‌کند، ادامه داد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان