رایزنی سازمان جهانی بهداشت با چین درباره منشا کووید-۱۹

پژوهش مشترکی که سال گذشته چین و سازمان بهداشت جهانی انجام دادند، نظریه منشا آزمایشگاهی این ویروس را رد کرد

ووهان، شهری که نخستین بار کووید-۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹ در آنجا شناسایی شد- Hector RETAMAL / AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز شنبه ۵ فوریه (۱۶ بهمن) گفت که در دیدار با لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، درباره لزوم همکاری بیشتر درباره یافتن منشا کووید-۱۹ رایزنی کرده است. این موضوع بحث‌برانگیز یکی از عوامل تیرگی روابط میان چین و غرب شده است.

به گزارش رویترز، تدروس ادانوم قبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، پیش‌تر نیز به چین فشار آورده بود تا داده‌ها و اطلاعات بیشتری‌ را در ارتباط با منشا این ویروس منتشر کند.

تدروس ادانوم در توییتر نوشت: «از دیدار با نخست‌وزیر لی کچیانگ خوشحالم.» او با اشاره به کارزار سازمان بهداشت جهانی برای دسترسی منصفانه به واکسن در سرتاسر جهان افزود: «ما درباره کووید-۱۹ و نیاز به تلاش بیشتر برای دستیابی به عدالت در توزیع واکسن و واکسینه کردن ۷۰ درصد مردم جهان گفت‌وگو کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان بهداشت جهانی در ادامه گفت: «ما همچنین درباره همکاری بیشتر درباره منشا ویروس کووید-۱۹، با اتکا به دانش و شواهد موجود، رایزنی کردیم.»

سازمان بهداشت جهانی سال گذشته «گروه مشاوره علمی در مورد منشا پاتوژن‌های جدید» را تشکیل داد و از چین درخواست کرد که داده‌های خام را برای کمک به بررسی‌ها در اختیار این گروه بگذارد. اما چین با استناد به قوانین حفظ اطلاعات محرمانه بیماران، این درخواست را رد کرد.

چین بارها این فرض‌ را رد کرده است که ویروس این بیماری از یک آزمایشگاه تخصصی در شهر ووهان، شهری که نخستین بار کووید-۱۹ در پایان سال ۲۰۱۹ در آن‌جا شناسایی شد، پخش شده است.

پژوهش مشترکی که سال گذشته چین و سازمان بهداشت جهانی انجام دادند، نظریه منشا آزمایشگاهی این ویروس را رد کرد، و اعلام کرد که به احتمال زیاد این ویروس به طور طبیعی، شاید از بازار جانوران وحشی، به انسان سرایت کرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته، چین اعلام کرد که بر اساس یک گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا که از حالت محرمانه بودن خارج شده است، احتمالا نظریه منشا آزمایشگاهی ویروس غیرعلمی و بی‌اعتبار است.

بیشتر از جهان