چند نماینده جمهوری‌خواه آمریکا، خواستار ادای شهادت رابرت مالی در کنگره شدند

اعضای جمهوری‌خواه کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان بارها خواسته‌اند که در جریان مذاکرات قرار گیرند

رابرت مالی (چپ) در دیدار با بری روزن، گروگان سابق آمریکایی در ایران - REUTERS/Francois Murphy

گروهی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه آمریکایی از رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، خواستند در کنگره حاضر شود و درباره تلاش‌های دولت برای احیای برجام شهادت دهد.

نشریه واشنگتن فری بیکن روز جمعه اعلام کرد نسخه‌ای از این درخواست را که به وزارت خارجه آمریکا فرستاده شده، رویت کرده‌ است.

به نوشته این نشریه، مالی که از سال ۲۰۲۱ رهبری هیئت آمریکایی در مذاکرات احیای برجام در وین را بر عهده دارد، تاکنون در کنگره حاضر نشده‌ است؛ هرچند اعضای جمهوری‌خواه کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان بارها خواسته‌اند که در جریان مذاکرات قرار گیرند.

بنا بر این گزارش، حالا که پیش‌بینی می‌شود دولت بایدن در هفته‌های آینده دستیابی به توافق با ایران را اعلام کند، مالی زیر فشار است تا به سوال‌های کمیسیون امور خارجی کنگره پاسخ دهد.

گروه ۹نفره نمایندگان جمهوری‌خواه که کلودیا تنی رهبری آن‌ها را به عهده دارد، در نامه خود به وزارت خارجه آمریکا نوشته‌اند که مالی «باید در برابر کمیسیون حاضر شود و کنگره را در جریان مذاکرات هسته‌ای با رژیم [ایران] و دیگر مسائل مهم قرار دهد؛ از جمله گروگان‌های آمریکایی که هنوز در ایران به سر می‌برند، ادامه رویکرد تهاجمی رژیم [ایران] و برنامه موشکی آن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نمایندگان در نامه خود افروده‌اند: «آقای مالی کسانی را که با او موافق نیستند، به کناره‌گیری وادار می‌کند؛ از جمله ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه در امور ایران، که بنا به گزارش‌ها، به دلیل پافشاری بر موضعی قاطع‌تر در برابر رژیم کنار گذاشته شد.» به گفته این نمایندگان، برایان هوک، نماینده دولت دونالد ترامپ در امور ایران، همواره کنگره را از جریان امور مطلع می‌کرد.

روز پنجم بهمن ماه، به دنبال انتشار بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در تایید خبر جدا شدن ریچارد نفیو، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین، وال استریت ژورنال گزارش داد که دو عضو دیگر تیم آمریکا نیز به دلیل اختلاف‌نظر این هیئت را ترک کرده‌اند. 

لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال که از نزدیک مذاکرات وین را دنبال می‌کند، به نقل از منابع آگاه نوشت: «با رسیدن گفت‌وگوها به مرحله‌ای حساس، در تیم مذاکره‌کننده آمریکا سر میزان رفتار سخت‌گیرانه با تهران و زمان کناره‌گیری از مذاکرات اختلاف‌هایی ظاهر شده است.» بر اساس این گزارش، نفیو از ماه دسامبر در مذاکرات حضور نداشته است.

ریزش تیم مذاکره‌کننده آمریکا به ریاست رابرت مالی در حالی ادامه دارد که او و همفکرانش در وزارت امور خارجه آمریکا همچنان رویکرد ملایم خود در قبال جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند و بار دیگر بر آمادگی برای گفت‌و‌گوی مستقیم تاکید کرده‌اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، موارد اختلاف بر سرنحوه اعمال تحریم‌ها و توقف مذاکرات با توجه به وقت‌کشی ایران و پیشرفت هسته‌ای‌ آن و اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه بوده است.