پزشک سرشناس مغز و اعصاب در افغانستان ربوده شد

‎آدم‌ربایان سوار خودرو نظامی طالبان بودند و اسلحه و لباس فرم این گروه را در اختیار داشتند

دکتر احمد فواد پیرزاد، متخصص جراحی مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی کابل، بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۴ بهمن، از محل کارش در ناحیه چهارم شهر کابل، به‌دست افراد مجهز به اسلحه و خودرو نظامی طالبان ربوده شد.

یک عضو خانواده دکتر پیرزاد، به شرط فاش نشدن نامش، ربوده شدن او را تایید کرد و ویدیویی از ورود آدم‌ربایان به محل کار آقای پیرزاد را در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار داد.

او گفت: «ساعت چهار عصر، لحظاتی پس از آنکه دکتر پیرزاد به محل کارش رسید، چند نفر مسلح که بر خودرو نظامی طالبان سوار بودند و اسلحه در دست داشتند، وارد محل کار دکتر پیرزاد شدند و خودشان را اعضای طالبان معرفی کردند. این افراد از دکتر پیرزاد خواستند بیمارشان را که داخل خودرو است معاینه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نقل از این منبع آگاه، یک دقیقه پس از آنکه دکتر پیرزاد داخل خودرو آدم‌ربایان نشست، خودرو از محل دور و دکتر پیرزاد ناپدید شد. تلفن همراه دکتر پیرزاد، ده دقیقه پس از ناپدید شدنش، خاموش شده است و تا لحظه انتشار این خبر (جمعه ۱۵ بهمن)، هیچ اطلاعی از او دست نیست.

این عضو خانواده دکتر پیرزاد گفت آدم‌ربایان تاکنون با خانواده و نزدیکان او تماس نگرفته‌اند و مشخص نیست که هدف آنان از ربودن آقای پیرزاد چیست.

احمد فواد پیرزاد از چهره‌های مطرح پزشکی در افغانستان است که هم‌زمان با تدریس در دانشگاه علوم پزشکی کابل، در بیمارستان دولتی علی‌آباد نیز کار می‌کند.

سخنگویان و مسئولان نهادهای امنیتی طالبان در کابل هنوز در مورد ربوده شدن دکتر پیرزاد اظهارنظر نکرده‌اند.

با وجود اینکه طالبان در ماه اوت و پس از تسلط بر افغانستان، ادعا کردند نظم و امنیت برقرار شده است و برای اثبات این ادعا، چندین نفر را در شهرهای هرات و لشکرگاه به اتهام آدم‌ربایی به دار آویختند، اما مردم در شهرهای بزرگ افغانستان همه‌روزه شاهد آدم‌ربایی، ترور و سرقت‌های مسلحانه‌اند.

ربوده شدن پزشکان مطرح و تاجران محلی باعث فرار صدها پزشک، استاد دانشگاه و بازرگان به کشورهای منطقه از جمله ترکیه، ایران، پاکستان و امارات متحده عربی شده است. شماری از استادان دانشگاه‌های افغانستان از ترس اینکه هدف طالبان قرار بگیرند و یا به دام آدم‌ربایان بیفتند، به کشورهای غربی پناهنده شده‌اند.

حدود سه ماه قبل، دکتر محمد نادر عالمی، روان‌پزشک مطرح، پس از دو ماه اسارت در دست آدم‌ربایان که یک شبکه داخلی طالبان بودند، کشته شد. خانواده دکتر عالمی برای آزادی او، ۳۵۰ هزار دلار آمریکا به آدم‌ربایان پرداختند اما در نهایت، جسد او را تحویل گرفتند. در ۲۱ دی‌ماه، نجیب‌الله سکندر، یک جراح مغز و اعصاب، در کابل ربوده شد و پس از یک هفته، از دست آدم‌ربایان آزاد شد. همچنین هوشنگ رستاقی، از پزشکان مطرح در قندوز، در ماه نوامبر ربوده شد و اواخر ژانویه، پس از پرداخت مبلغی هنگفت به آدم‌ربایان، آزاد شد.

هرچند طالبان مسئولیت این آدم‌ربایی‌ها را بر عهده نمی‌گیرند، در بسیاری از موارد، آدم‌ربایان به خودرو، اسلحه و لباس فرم طالبان مجهزند و بدون هیچ هراسی، افراد موردنظرشان را از مراکز شهرها می‌ربایند.