رهبر جمهوری‌خواهان سنا: هنوز برای واکنش قاطع به ایران دیر نیست

«اصرار برای بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌خورده با ایران برای آمریکا ویرانگر است»

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا- Drew Angerer/Getty Images/AFP

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، روز پنجشنبه با اشاره به مذاکرات جاری در وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، گفت که برای دموکرات‌ها «هنوز دیر نشده» که فشار بر ایران را افزایش دهند و به پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور پاسخی قاطع و نیرومند بدهند.

او در سخنانی در صحن علنی سنا، به حملات اخیر شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران به امارات متحده عربی اشاره کرد و واکنش قاطع نشان ندادن دولت جو بایدن به حملات پیشین عوامل نیابتی این کشور به پایگاه‌های نیروهای آمریکا در عراق را یادآور شد.

نماینده ایالت کنتاکی در سنا افزود: «اگر این دولت بخواهد کماکان در برابر تهدیدهای گروه‌های تحت‌حمایت تهران علیه نیروهای آمریکایی و متحدان‌ ما اقدامی نکند، آن‌گاه نباید تعجب کند که شرکای سنتی ما برای پر کردن این خلا به مسکو و پکن چشم داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌کانل در ادامه گفت: «بزرگ‌ترین آسیبی که همچنان توجه این دولت را به‌جای حفظ منافع ما در خاورمیانه، به خود جلب کرده، وسواس و اصرار زیاد برای بازگشت به توافق هسته‌ای شکست‌خورده سال ۲۰۱۵ دولت باراک اوباما با ایران است.»

او انتقادهای دموکرات‌ها از دولت دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان برای خروج از برجام و اعمال کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران را بجا ندانست و گفت که با وجود بی‌میلی دولت به نشان دادن واکنشی قاطع و قوی به حملات تروریست‌های تحت‌حمایت ایران، تعجبی ندارد که تندروها در تهران حالا برای سازش با واشنگتن بازی درمی‌آورند.

این سناتور ارشد جمهوری‌خواه در ادامه تاکید کرد که سناتور دموکرات باب مندز هم اخیرا نگرانی مشابهی را مطرح کرده و اعمال فشار بیشتر بر ایران برای مقابله با برنامه هسته‌ای، موشکی و رفتار خطرناک این کشور در سراسر منطقه خاورمیانه را خواستار شده است.

میچ مک‌کانل با بیان اینکه حتی گزارش‌های خود دموکرات‌ها هم به این نگرانی‌ها اشاره دارند، خاطرنشان کرد که هنوز برای اتخاذ یک واکنش نیرومند و قاطع به این رویکرد و رفتار جمهوری اسلامی ایران دیر نشده است. او همچنین بر لزوم اتخاذ یک رویکرد دوحزبی در این زمینه تاکید کرد.