تلاش‌های دیپلماتیک بریتانیا و فرانسه در مورد بحران اوکراین

بوریس جانسون، روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، درباره بحران اوکراین و تضمین‌های امنیتی که مسکو خواهان آن است، گفت‌وگو کرد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۲ فوریه (۱۳ بهمن) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره بحران اوکراین و تضمین‌های امنیتی که مسکو خواهان آن است، گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از کرملین، پوتین در آن گفت‌وگوی تلفنی به جانسون گفته است که ناتو آمادگی کافی برای پاسخ دادن به نگرانی‌های روسیه ندارد.

اوکراین خواهان پیوستن به ناتو است و روسیه در مخالفت با آن تصمیم، گفته است که حضور نیروهای آن اتحادیه نظامی غربی را در نزدیکی مرزهای خود تحمل نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسکو از بیش از سه هفته پیش تحرکات نظامی گسترده‌ای را در امتداد مرزهای اوکراین آغاز، و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نیرو پشت مرزهای آن کشور مستقر کرده است.

این تحرکات موجب افزایش نگرانی‌ها از حمله قریب‌الوقوع روسیه به همسایه خود شده است و ایالات متحده و متحدان غربی آن درباره پیامدهای سنگین آن هشدار داده‌اند.

در راستای تلاش برای حل این بحران از طریق مذاکرات دیپلماتیک، رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که امروز با رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون تاکید کرد که هیچ چیزی را نادیده نمی‌گیرد؛ سخنانی که به نوشته این خبرگزاری، به احتمال سفر او به مسکو اشاره دارد.

او در ادامه گفت که انجام چنین سفری با هدف دستیابی به یک راه دیپلماتیک، به پیشرفت گفت‌وگوهایش با جو بایدن بستگی دارد که در چند ساعت آینده انجام خواهد شد، .

این در حالی است که ساعاتی پیش‌ گزارش شده بود که وزارت دفاع آمریکا امروز رسما اعلام می‌کند که چند هزار نیروی آمریکایی «در روزهای آتی» به شرق اروپا اعزام خواهند شد.