آغاز فعالیت نسل دوم سانتریفیوژها در تأسیسات زیرزمینی نطنز

خبرگزاری رویترز از تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم به سانتریفیوژهای نسل دوم خبر داد

زنجیره‌ای از سانتریفیوژ‌های زیرزمینی نظنز، فعال شده است -HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از جدیدترین گزارش آژانس دست یافته که در آن از فعالیت جدید ایران در تأسیسات زیرزمینی نطنز پرده بر می‌دارد.

بر این اساس ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم را به زنجیره‌ای ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژهای نسل دوم خود یا همان IR2M آغاز کرده است.

این گزارش روز سه‌شنبه به صورت محرمانه در اختیار اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

براساس اطلاعات آژانس، فرایند تزریق گاز به این زنجیره از سانتریفیوژها، از روز ۲۴ آبان‌ماه آغاز شده است.

هفته پیش ایران زنجیره‌ای از این سانتریفیوژ‌ها را به تأسیسات زیرزمینی نطنز منتقل کرده بود و پیش‌بینی می‌شد که انتقال این سانتریفیوژها با هدف فعال کردن آن‌ها صورت گرفته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس مفاد برجام ایران می‌توانست در دوره زمانی نخست از این توافق تنها از ۵ هزار سانتریفیوژ نسل اول برای غنی‌سازی استفاده کند. پس از خروج آمریکا از برجام و در سالگرد آن، ایران در چند گام تعهدات هسته‌ای خود در برجام را در اعتراض به تأمین نشدن منافعش در این توافق، کاهش داد.

در گام سوم این کاهش تعهدات در تابستان ۱۳۹۸، ایران اعلام کرد که سناتریفیوژ‌های IR2، IR4 و IR6 را دوباره نصب و آماده انجام عملیات غنی‌سازی خواهد کرد ولی فعلاً به آن‌ها گاز تزریق نمی‌کند.

در تیرماه امسال و پس از انفجار در تأسیسات مونتاژ سانتریفیوژ‌های پیشرفته در بخش روزمینی تأسیسات نطنز، ایران اعلام کرد که در پاسخ به این ماجرا، فعالیت هسته‌ای خود در این تأسیسات را شدت خواهد بخشید.

انتشار این اخبار در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش اختصاصی اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته امکان حمله به تأسیسات اتمی نطنز را با مشاورانش بررسی کرده و آن‌ها وی را از این کار منصرف کرده‌اند.

بیشتر از