بازگشایی دانشگاه‌های افغانستان و بلاتکلیفی دانشجویان دختر

دانشگاه‌ها در مناطق گرم‌تر افغانستان از چهارشنبه، ۱۳ بهمن، و در مناطق سردسیر، از یک ماه بعد باز می‌شوند

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان، درهای دانشگاه‌های خصوصی، با رعایت تدابیر خاص و فاصله جنسیتی، همچنان به روی دانشجویان دختر باز ماند- Aamir QURESHI / AFP

مقام‌های امارت طالبان اعلام کرده‌اند که درهای دانشگاه‌های افغانستان در مناطق گرم‌تر این کشور از روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، و در مناطق سردسیر، از هفتم اسفندماه به روی دانشجویان باز خواهد شد.

وزارت تحصیلات عالی طالبان در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده، نوشته است: «در مناطق گرمسیری افغانستان، کلاس‌های عقب‌افتاده دانشجویان از ۱۳ بهمن آغاز می‌شود. دانشجویان سه هفته درس می‌خوانند و بعد برای امتحان آخرترم آماده می‌شوند. امتحان دانشگاه‌های دولتی در مناطق گرمسیر از هفتم اسفند تا آخر این ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن، کلاس‌های ترم بعد از ابتدای فروردین آغاز می‌شود.»

بر اساس این اطلاعیه، در مناطق سردسیر، به دلیل برودت هوا، دانشگاه‌ها از هفتم اسفندماه آغاز می‌شوند و پس از سه هفته درس، امتحان آخرترم گرفته می‌شود. این امتحان‌ها از اول فروردین تا ۲۵ فروردین ادامه خواهند داشت و ترم بعد در این مناطق از ۲۷ فروردین آغاز می‌شود.

وزارت تحصیلات عالی طالبان از دانشجویانی که به‌تازگی در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده‌اند، نیز خواسته است تا از آغاز فروردین‌ سر کلاس خود حاضر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این، دختران دانشجو همچنان غایبان بزرگ این روندند. با توجه به اینکه طالبان پس از سلطه بر افغانستان، جلو ورود دختران دانشجو به دانشگاه‌های دولتی را گرفتند، انتظار می‌رفت که به مسئله تحصیل دختران در دانشگاه با وضوح بیشتری اشاره شود؛ اما عبدالحکیم حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، در پیام خود که به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌های دولتی در رسانه‌ها منتشر شد، مشخص نکرد که آیا دختران دانشجو هم می‌توانند سر کلاس‌ها حاضر شوند یا خیر.

طالبان چند روز پیش و همچنین در نشست اسلو وعده دادند که با آغاز سال تحصیلی، درهای مدارس را به روی دانش‌آموزان دختر هم باز می‌کنند. هرچند در این تعهد تنها به مدارس اشاره شده، نمایندگان کشورهای حاضر در نشست اسلو از طالبان خواستند که دختران و زنان را هم در مدارس و هم دانشگاه‌ها بپذیرند. دولت آمریکا قول داده است که در صورت حضور دوباره دختران در مدارس و دانشگاه‌ها، حقوق همه معلمان را پرداخت کند؛ با این حال ادامه تحصیل دختران دانشجو در این ترم که به‌زودی آغاز می‌شود، هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

با سقوط دولت اشرف غنی و سلطه طالبان بر افغانستان، دختران افغان از رفتن به مدارس و دانشگاه‌ها منع شدند. البته درهای دانشگاه‌های خصوصی، با رعایت تدابیر خاص و فاصله جنسیتی، همچنان به روی دانشجویان دختر باز ماند اما در دانشگاه‌های دولتی چنین نشد.

حکومت طالبان اعلام کرد که این گروه با ایجاد چارچوبی مشخص برای تحصیل دختران، آنان را به مدارس و دانشگاه‌ها بازمی‌گرداند. اما به نظر نمی‌رسد جز جداسازی دختران و پسران که قبل از این دست‌کم در مدارس وجود داشته است، راهکار دیگری برای حضور دختران در مدارس و دانشگاه ارائه شود.

وضعیت دانشگاه‌های دولتی افغانستان در حال حاضر چندان مطلوب نیست. پس از سلطه طالبان، تعداد زیادی از استادان متخصص و باتجربه کار در دانشگاه‌های دولتی را رها کردند. عده‌ای را هم خود طالبان کنار گذاشتند. افرادی که این روزها بر دانشگاه‌های دولتی افغانستان مدیریت می‌کنند، اکثرا چهره‌هایی کم‌سوادند که در زمینه مدیریت دانشگاه تجربه‌ای ندارند. با این حال جوانان در افغانستان به همین وضع هم قانع‌اند تا طالبان اجازه دهند درهای دانشگاه‌ها بار دیگر باز باشد.