حضور رئیس‌جمهور اسرائیل در اکسپوی دبی

تاکنون بیش از ٢٥٠ هزار اسرائیلی از امارات دیدن کرده‌اند

رئیس‌جمهوری اسرائیل در بدو ورود به ابوظبی پایتخت امارات مورد استقبال شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت- AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل روز دوشنبه در اولین سفر خود به امارات متحده عربی، در نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ دبی حضور یافت و سخنرانی کرد. این دیدار در حالی انجام شد که بامداد روز دوشنبه ۱۱ بهمن حوثی‌های یمن امارات را هدف موشک‌های خود قرار دادند. اگرچه ارتش امارات موشک شلیک شده را سرنگون کرد.

امارات متحده عربی اولین کشور حوزه خلیج فارس است که روابط خود را با اسرائیل را عادی‌ کرد. این اقدام بر اساس توافق‌نامه موسوم به «توافق ابراهیم» با میانجیگری ایالات متحده صورت گرفت. پس از آن بحرین، دیگر کشور عربی در خلیج فارس نیز روابط خود را با اسرائیل برقرار کرد.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در بدو ورود به ابوظبی پایتخت امارات مورد استقبال شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه این کشور قرار گرفت. خبرگزاری دولتی امارات متحده عربی اعلام کرد که وی سپس توسط شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، در کاخ ریاست جمهوری الوطن در کنار وزرا و مقامات امارات استقبال شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته هاآرتز، هرتزوگ در مراسمی که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد به سخنرانی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ پرداخت و گفت: «امیدوارم که کشورهای بیشتری به‌زودی از امارات پیروی کرده و به توافقنامه ابراهیم بپیوندند.»

او در ادامه افزود: «در حال حاضر تجارت ما از بیش از یک میلیارد دلار فراتر رفته است، بیش از ۱۲۰ توافقنامه امضا شده و اخیرا یک صندوق ۱۰۰ میلیون دلاری (تحقیق و توسعه) ایجاد شده است.»

وی ضمن استقبال از حضور گردشگران اماراتی در اسرائیل گفت که تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار اسرائیلی از امارات دیدن کرده‌اند.

امارات متحده عربی و اسرائیل در مورد ایران و متحدان منطقه‌ای آن نگرانی‌های مشترک دارند و همچنین این توافق‌ها را راهی برای تقویت اقتصاد خود می‌دانند.

این سفر در حالی صورت گرفته است که تهدیدهای حوثی‌ها علیه امارات متحده عربی همچنان وجود دارد.

بامداد امروز، امارات متحده عربی اعلام کرد که یک موشک بالستیک شلیک شده توسط گروه حوثی که تحت حمایت ایران است، از یمن به سمت خاک این کشور شلیک شده که توسط ارتش امارات رهگیری و خنثی شده است.

پیش‌تر نیز، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه با شاهزاده محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی در کاخ شخصی او دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر از جهان