واکنش تند غریب‌آبادی به وزیر خارجه فرانسه: شما به ملت ایران بدهکارید

دبیر ستاد حقوق بشر ایران با اشاره به حضور سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، این کشور را به حمایت از «تروریست‌ها» متهم کرد

غریب‌آبادی پیش از این نیز با سخنانی تند به فرانسه هشدار داده بود که در امور قضایی ایران دخالت نکند - Alex Halada / AFP

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره لزوم آزادی فوری دو شهروند فرانسوی که در جمهوری اسلامی ایران زندانی‌اند، واکنش نشان داد و در پاسخ به استفاده از عبارت «گروگان‌گیری» از سوی ایران و تهدید به اعمال فشار برای آزادی فریبا عادل‌خواه و بنجامین بریر، گفت: «تفاوت ایران با فرانسه در این است که ما با مجرمان وفق قوانین برخورد می‌کنیم، اما فرانسه از جانیان و تروریست‌ها حفاظت و پذیرایی می‌کند. حضور آزادانه و فعالانه برخی اعضای گروهک تروریستی منافقین در این کشور، نشان‌دهنده این موضوع است.»

به گزارش مهر، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین افزود: «کشوری که از اتباعش برای جاسوسی و اقدام‌های مغایر امنیت ملی استفاده می‌کند و بعد برای آزادی آن‌ها تهدید به تاثیر بر روابط و اعمال فشار می‌کند، حق ندارد قیافه حق به جانب به خود بگیرد.»

غریب‌آبادی در عین حال به حضور سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اشاره کرد و گفت: «فرانسه به دلیل اقدام‌های متعدد خود در نقض حقوق ملت ایران، به‌ویژه در قضیه گروهک منافقین، بدهکار ملت ایران است و در جایگاهی نیست که برای نظام قضایی تعیین تکلیف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان دبیر ستاد حقوق بشر ایران پس از آن بیان می‌شود که پس گفت‌وگوی تلفنی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در روز شنبه، نهم بهمن، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون در این گفت‌و‌گو درخواست آزادی فوری فریبا عادل‌خواه و بنجامین بریر را مطرح کرده است.

در خرداد ماه ۱۳۹۸، نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-فرانسوی رشته مطالعات علوم سیاسی پاریس، را در جریان سفر او به ایران به اتهام جاسوسی بازداشت کردند. بنجامین بریر نیز به اتهام جاسوسی علیه ایران به هشت سال زندان محکوم شده است. او که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودرو ون به ایران سفر کرده بود، پس از به پرواز درآوردن یک پهپاد در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان، که تصویربرداری از آن ممنوع است، بازداشت شد.

غریب‌آبادی پیش از این نیز با سخنانی تند به فرانسه هشدار داده بود که در امور قضایی ایران دخالت نکند. او در روز ۲۶ دی، پس از اینکه فرانسه بازگرداندن فریبا عادل‌خواه از حبس خانگی به زندان را محکوم کرد، گفته بود: «خانم عادل‌خواه تبعه جمهوری اسلامی ایران است و دخالت سایر کشورها در فرایند قضایی مربوطه را کاملا محکوم می‌کنیم.»

جمهوری اسلامی متهم است که از بازداشت‌شدگان خارجی یا دوتابعیتی به عنوان ابزار چانه‌زنی برای دریافت پول، تبادل زندانی یا نفوذ در مذاکرات با غرب استفاده می‌کند. تهران این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند اما در گذشته هم مبادله زندانیان انجام شده است. در مارس ۲۰۲۰، ایران و فرانسه رولاند مارشال، محقق فرانسوی، را با یک مهندس ایرانی به نام جلال روح‌الله‌نژاد مبادله کردند.