وزارت بهداشت: دو تا سه هفته سخت پیش‌ رو داریم

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید تعطیلی مدارس به‌طور حتم منتفی است 

روند فزاینده ابتلا به کرونا در ایران با شتاب بیشتری نسبت به‌ روزهای قبل، همچنان ادامه دارد و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نیز آغاز موج ششم کرونا را تایید کرده است؛ با این‌ حال ستاد ملی مقابله با کرونا با برقراری محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی مخالفت‌ می‌کند. 

وزارت بهداشت روز یکشنبه، ۱۰ بهمن، اعلام کرد ۱۵ شهر ایران از جمله تهران و فیروزکوه، در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، ۶۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۷۴ شهر هم در وضعیت زردند. 

مقایسه آماری تعداد مبتلایان جدید نشان می‌دهد که سویه‌ اومیکرون با شتاب در حال گسترش است؛ در روز یکشنبه، ۲۱ هزار و ۹۹۶ بیمار جدید شناسایی شدند؛ حال‌ آنکه تعداد مبتلایان یک هفته قبل، یعنی یکشنبه، ۳ بهمن، پنج هزار و ۱۴۴ نفر بود. 

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند که افزایش تعداد بیماران در روزهای آینده نیز ادامه می‌یابد. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، با اعلام این خبر افزود: «دو تا سه هفته سخت پیش‌ رو داریم.»  بنا بر پیش‌بینی او، بعد از ۲۵ روز، آمار ابتلا سیر نزولی پیدا می‌کند اما در حال حاضر، شهرهای مشهد، قم، یزد، تهران و اصفهان، بیشترین آمار مبتلایان را دارند. 

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا به مردم توصیه کرد برای در امان ماندن از کرونا از منزل بیرون نیایند. او و دیگر مقام‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی مردم را به ماندن در خانه تشویق می‌کنند که مخالفت با بازگشت محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در شرایط فعلی سرعت ابتلا به بیماری را افزایش داده است. با این‌ حال مسئولان همچنان با هرگونه تعطیلی مخالفت می‌کنند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در واکنش به درخواست‌ها برای بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس، گفت: «تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها قطعا منتفی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشت محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در وزارت بهداشت و مجلس مخالفان و موافقانی دارد. در حالی‌ که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مدعی است تعطیلی مدارس در شرایط فعلی آثاری «زیان‌بار» دارد، محمدعلی محسنی بندپی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت، گفته است که مجلس به مسئله حضور دانش‌آموزان و دانشجویان سر کلاس درس ورود می‌کند. بندپی قطع شدن سیستم آموزش آنلاین و الزام دانش‌آموزان به حضور در مدارس را «مسخره» خواند و با انتقاد از اینکه در مقابل ویروس کرونا «سیاست منطقی، علمی و مدبرانه‌ای» وجود ندارد، به ایلنا گفت: «ما نباید محدودیت‌ها را به‌طور کامل برمی‌داشتیم.»

ابتلای ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس 

در حالی‌ که دولت و مجلس با برقراری محدودیت‌ها و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها مخالفت می‌کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که سویه اومیکرون تعدادی از نمایندگان مجلس را نیز گرفتار کرده است. ابوالفضل ابوترابی روز یکشنبه از ابتلای ۳۰ نماینده به کرونا خبر داد و به خبرگزاری فارس گفت: «هیئت‌رئیسه مجلس با تاکید از همه نمایندگان خواسته است که تست کرونا بدهند.»

علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، نیز ابتلای قطعی ۱۰ نماینده را تایید کرد و به ایسنا گفت که قرار است همه نمایندگان مجلس آزمایش کرونا بدهند. به گفته او، اگر تعداد نمایندگان مبتلا افزایش یابد، نحوه برگزاری جلسات صحن تغییر خواهد کرد و جلسات مثل ایام سابق شیوع کرونا تشکیل می‌شود. 

پیش‌بینی مرگ ۱۵۰ نفر در روز 

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی که از مدت‌ها پیش درباره خطر بازگشایی مدارس و لغو یکباره محدودیت‌ها هشدار داده بود، در گفت‌وگویی جدید پیش‌بینی کرد که از ۲۰ بهمن،  تعداد مبتلایان به اوج برسد و در اواخر اسفند، آمار مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به سویه اومیکرون حدود ۱۵۰ نفر در روز بشود.

این متخصص ویروس‌شناسی با اشاره شرایط دشوار در روزهای آتی، مهم‌ترین راهکار مقابله با سویه اومیکرون را «تجدیدنظر در بازگشایی‌ها» دانست و به خبرگزاری رکنا گفت: «در حال حاضر، اعمال محدودیت‌های شدید مرتبط با کرونا قطعا می‌تواند به کاهش شیوع گسترده سویه اومیکرون در کشورمان منجر شود.»