رافائل نادال با فتح اوپن استرالیا رکورد شکست

نوواک جوکوویچ، رقیب اصلی نادال برای رکوردشکنی، بر سر واکسن نزدن از استرالیا اخراج شده بود

رافائل نادال دو ست پیاپی باخت را با برد عوض کرد - WILLIAM WEST / AFP

روز یکشنبه، ۳۰ ژانویه، رافائل نادال با پیروزی بر دانیل مدودف در اوپن استرالیا  با ۶-۲، ۷-۶، ۴-۶  ۴-۶ و۵-۷، بیست و یکمین عنوان گرند اسلم مردان را نصیب خود کرد.

نادال ۳۵ ساله همراه با راجر فدرر و نواک جوکوویچ، نماد  نسل سه قهرمان  است که یک دهه بر حلقه بازیکنان حرفه‌ای تنیس چیره بوده‌اند.

نادال با پیروزی در اوپن ۲۰۲۲ استرالیا رکورد قهرمانی گرند اسلم را که او، جوکوویچ، و فدرر، هر یک بیست عنوان قهرمانی را در آن یدک می‌کشیدند، شکست. جوکوویچ به دلیل آن که واکسن کووید را تزریق نکرده بود، از ورود به استرالیا و شرکت در رقابت‌های اخیر محروم شد.

در سال ۲۰۱۹، فدرر در مقابل جوکوویچ در رقابت‌های ویمبلدون کوشید تا با امتیاز برنده شود، اما به حدنصاب لازم نرسید. در سال ۲۰۲۱ نیز جوکوویچ در اوپن آمریکا در مقابل او باخت و به پیروزی در بیست و یکمین گرند اسلم دست نیافت.

در حال حاضر، موقعیت جوکوویچ برای شرکت در اوپن فرانسه مشخص نیست، زیرا او همچنان از  تزریق واکسن کووید خودداری می کند.  فدرر نیز پس از جراحی روی زانویش در سال ۲۰۲۱، هنوز در سال جاری در زمین تنیس ظاهر نشده است.

 نادال نخستین بار ۱۳ سال پیش در سال ۲۰۰۹  در مسابقه‌ای که ۴ ساعت و ۲۳ دقیقه طول کشید، در مقابل راجر فدرر در گرند اسلم استرالیا پیروز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر ووچیچ، رئیس‌ جمهوری صربستان، روز ۱۶ ژانویه با انتقاد از دولت استرالیا به خبرنگاران گفت که مسئولان آن کشور در ماجرای طولانی‌ای که بر سر لغو ویزای نواک جوکوویچ، ستاره تنیس، پیش آمده است، «باعث شرمساری خودشان شدند.»

جوکوویچ تبعه صربستان است و واکسن کرونا نزده است. او روز ۵ ژانویه وارد خاک استرالیا شد تا از قهرمانی خود در مسابقات «اوپن استرالیا» (که یکی از چهار تورنمنت بزرگ تنیس در جهان است) دفاع کند، اما پس از ماجرایی طولانی که شامل چندین دعوای قضایی و تظاهرات‌های خیابانی مخالفان و موافقانش می‌شد، نهایتا روز یکشنبه آن کشور را ترک کرد. 

استرالیا یکی از سختگیرانه ترین نظام‌های قرنطینه و محدود کردن تحرکات را داشته است. بسیاری از شهروندان آن کشور در نزدیک به دو سالی که از دنیاگیری کرونا می‌گذرد، گاه حتی اجازه بازدید از کشور خود را نداشتند و نمی‌توانستند بین ایالات مختلف حرکت کنند. شهر ملبورن به‌‌ویژه یکی از اکیدترین و طولانی‌ترین تعطیلی‌ها را در دنیا داشته است.

وکلای جوکوویچ به تصمیم مقامات برای لغو ویزای او اعتراض کرده بودند، اما قضات فدرال استرالیا آن تصمیم را مطابق قانون دانستند و کابینه استرالیا هم بر آن پافشاری کرد.

بیشتر از تنيس