تیم رباتیک دختران افغان نایب‌قهرمان جهان شد

این تیم سیستم هوشمندی برای کنترل تراکم ترافیک ساخته است

تیم دختران افغانستان در میان ۸۸ تیم از سراسر جهان، مقام دوم مسابقات رباتیک را به دست آورد - فیس‌بوک afghandreamer

تیم رباتیک افغانستان که در حال حاضر اعضای آن در مکزیک اقامت دارند، توانست در میان ۸۸ تیم از سراسر جهان، مقام دوم مسابقات رباتیک را به دست بیاورد. این تیم در یک دوره مسابقه میان ۸۸ تیم رباتیک از اروپا، آمریکا و کشورهایی از آسیا توانست نایب‌قهرمانی این دوره از مسابقات که به نام (PCB the change) نامیده می‌شود، به دست بیاورد. این مسابقات حدود دو ماه قبل به‌صورت آنلاین برگزار شد و پس از بررسی ساخته‌های رباتیک تیم‌های مختلف، نتایج آن به‌تازگی اعلام شده است.

 سمیه فاروقی، رهبر تیم رباتیک دختران افغان به رسانه‌ها گفت تیم آنان یک سیستم هوشمند برای ترافیک را طراحی کرده‌ است‌. بر اساس این سیستم، سامانه هوشمند تردد ترافیک در کنار کنترل تراکم ترافیک می‌تواند تخلفات سرعت و رانندگی را هم ثبت کند و به سامانه مرکزی انتقال دهد. سمیه فاروقی همچنین می‌گوید، با توجه به وضعیت بسیار بد ترافیک در افغانستان، این سیستم برای کنترل ترافیک در افغانستان تهیه شده است.

پیروزی تیم رباتیک دختران افغان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. دکتر عبدالله عبدالله در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «با مسرت اطلاع یافتیم که تیم دختران رباتیک کشور در رقابت بین‌المللی میان ۸۸ تیم از سراسر جهان بار دیگر افتخار آفریدند و موفق به کسب مقام نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها شدند. امیدواریم که با آغاز سال تحصیلی جدید و باز شدن مدارس برای دختران و پسران در سنین مختلف، زمینه‌ آموزش و رشد استعدادها برای سایر دانش آموزان عزیز در سراسر کشور فراهم شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوکش، نایب‌قهرمانی تیم دختران رباتیک افغانستان را در یک رقابت بین‌المللی به مردم افغانستان تبریک گفت. به گفته کرزی، به دست آوردن مقام دوم در این رقابت که میان ۸۸ کشور جهان برگزار شده بود، نتیجه آموزش، تلاش‌ها و زحمات دختران مستعد کشور است. او ضمن تقدیر و تمجید از آنان ابراز امیدواری کرد که با آغاز سال تحصیلی جدید مدارس به روی دختران در سراسر کشور باز و زمینه رشد استعدادهای دختران و پسران در افغانستان بازهم فراهم شود.

نخستین بار نام تیم رباتیک دختران افغانستان در سال ۱۳۹۶ و در آستانه مسابقات رباتیک آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد، آنان برای حضور در این رقابت‌ها می‌خواستند به آمریکا بروند، اما سفارت آمریکا در کابل به آنان ویزا نداد. این تیم اما ناامید نشد و طرح خود را به آمریکا فرستاد و خودشان هم تصمیم گرفتند تا با اسکایپ در این مسابقه‌ها شرکت کنند. انگیزه و تلاش آنان باعث شد تا کاخ سفید به‌صورت اختصاصی زمینه حضور دختران رباتیک را در این رقابت‌ها فراهم کند.

پس‌ازآن دختران رباتیک در مسابقه‌های زیادی در گوشه و کنار جهان شرکت کردند و توانستند افتخارات بیشتری کسب کنند. اما با سقوط دولت و تسلط طالبان، رویای دختران رباتیک هم مانند دیگر دختران افغان داشت به فراموشی سپرده می‌شد که کشورهای کمک‌کننده به افغانستان زمینه خروج ۱۰ نفر عضو تیم رباتیک افغانستان را فراهم کردند. کشور مکزیک آن‌ها را پذیرفت و در حال حاضر تیم دختران رباتیک افغانستان در مکزیک با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند و همچنان رویاهای خود را برای ساخت طرح‌های هوشمند به‌پیش می‌برند.