محموله کمک‌های هند، حاوی سه تن دارو، به افغانستان رسید

بسته بزرگ کمک‌های انسان‌دوستانه هند حاوی غلات و مواد خوراکی قرار است در هفته‌های آینده ‏به افغانستان برسد

پیش از این نیز هند در فاصله‌های زمانی کمتر از سه ماه، سه محموله کمک پزشکی حاوی دو تن دارو، ۵۰۰  هزار دوز واکسن کرونا، و ۱.۶ متریک تن داروی حیاتی و مورد نیاز برای موارد اضطراری، به افغانستان اهدا کرده بود- فرید مامومندزی/ توییتر

شنبه نهم بهمن، چهارمین محموله کمک‌های پزشکی هند به افغانستان، حاوی سه تن داروهای حیاتی، به دفتر سازمان جهانی بهداشت (WHO) و بیمارستان ایندیرا گاندی در کابل تحویل داده شد. وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه ارسال کمک‌های پزشکی و غذایی به مردم افغانستان تاکید و خاطر نشان کرد که بخش بزرگ‌تری از کمک‌های هند در هفته‌های آینده به افغانستان خواهد رسید.

در بیانیه وزارت امور خارجه هند آمده است: «هند متعهد به ادامه روابط ویژه با مردم افغانستان است و از ارائه هر گونه کمک بشردوستانه به آنها دریغ نخواهد کرد.» در این بیانیه تصریح شده است که بسته بزرگ کمک بشردوستانه هند حاوی غلات و مواد خوراکی نیز قرار است در هفته‌های آینده به افغانستان برسد.

پیش از این نیز هند در فاصله‌های زمانی کمتر از سه ماه، سه محموله کمک پزشکی حاوی دو تن دارو، ۵۰۰  هزار دوز واکسن کرونا، و ۱.۶ متریک تن داروی حیاتی و مورد نیاز برای موارد اضطراری، به افغانستان اهدا کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ که به قطع کمک‌های اقتصادی و تشدید بحران فقر و گرسنگی در افغانستان منجر شد، دولت هند در کنار شماری دیگر از دولت‌ها، وعده حمایت از مردم افغانستان داد و از اختصاص دادن ۵۰۰ تن گندم برای توزیع در میان خانواده‌های نیازمند خبر داد.

دولت هند که همان ابتدا قصد داشت محموله گندم را از راه زمینی به افغانستان برساند، با مخالفت پاکستان مواجه شد. کشکمش‌ها بر سر مسیر انتقال این محموله از خاک پاکستان به افغانستان، سبب به تعویق افتادن ارسال آن شد. اکنون وزارت امور خارجه هند اعلام کرده است که در همکاری با پاکستان، در حال نهایی کردن روش انتقال محموله کمکی به افغانستان است.

هرچند هند تا کنون دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است و همواره بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان به هدف فعالیت‌های تروریستی تاکید کرده است، کمک‌های انسان‌دوستانه‌اش را به افغانستان، از همان آغاز سقوط دولت پیشین تا کنون ادامه داده است.

 هند در پی نگرانی از گسترش تروریسم در منطقه- در نتیجه به قدرت رسیدن طالبان- در شش ماه گذشته دست‌کم دو نشست بزرگ برای گرد هم  آوردن رهبران منطقه، به‌ویژه رهبران کشورهای آسیای مرکزی، برگزار کرده است.

در ماه نوامبر ۲۰۲۱، نشست وزیران امور خارجه هند، روسیه، و کشورهای آسیای مرکزی در مورد افغانستان، به میزبانی هند در دهلی نو برگزار شد. در ادامه آن، پنجشنبه هفتم بهمن، نشستی مجازی به میزبانی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با حضور روسای جمهوری کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، و قرقیزستان برگزار شد. محور اصلی این نشست توجه و همکاری دائمی برای تامین امنیت و ثبات منطقه با در نظر داشت تحولات اخیر و به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بود.

بیشتر از