«موارد مرگ ناشی از کرونا در ایران دوباره افزایش می‌یابد»

خطر ابتلا به سویه اومیکرون کودکان را تهدید می‌کند

واکسیناسیون در ایران با تاخیر انجام شد و هنوز نوبت تزریق دوز سوم واکسن بسیاری از شهروندان نرسیده است - عکس از اقتصادآنلاین

این روزها نگرانی از افزایش ابتلا به سویه اومیکرون در کشور افزایش یافته است و پزشکان نسبت به‌سرعت رشد آن هشدار می‌دهند. در همین رابطه، محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: «موارد بیماری در ایران نیز در مدت کوتاهی تقریبا سه برابر شده است. هر چند هنوز موارد بیماری و مرگ در کشور پایین است اما با افزایش موارد بیماری، موارد مرگ نیز افزایش می‌یابد.»

به گزارش ایسنا، او با انتقاد از میزان تأخیری‌ها برای تزریق دوزهای دوم و سوم واکسن در خوزستان، افزود: ۱۵ درصد افراد برای تزریق نوبت دوم تأخیر داشته‌اند اما در برخی از شهرها تأخیر در تزریق نوبت بعدی واکسن بسیار بیشتر است.

به گفته علوی، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است. با این حال متوسط تأخیر استانی خوزستان برای تزریق نوبت سوم ۵۴ درصد است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به جمعه ٨ بهمن، ۱١ هزار و ٧٣١ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند؛ این در حالی است که روز اول بهمن، پنج ‌هزار و ۲۷۶ بیمار جدید شناسایی شده بودند. مروری بر روند فزاینده ابتلا به بیماری در روزهای گذشته از غلبه سویه اومیکرون در ایران حکایت دارد. پیش‌تر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، گفته بود که هر روز ۱۲ درصد به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های وزارت بهداشت به شهروندان توصیه می‌کنند برای تزریق نوبت سوم واکسن کرونا اقدام کنند، اما از آن‌جا که فاصله میان دوز دوم و سوم حداقل سه ماه است و واکسیناسیون در ایران با تاخیر انجام شد، هنوز نوبت تزریق دوز سوم واکسن بسیاری از شهروندان نرسیده است و خطر ابتلا به بیماری آنان را تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، در حالی‌ که شمار روزانه مبتلایان افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به سویه اومیکرون کودکان را تهدید می‌کند، طبق بخش‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش، حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی است. بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در شرایطی که موج ششم ویروس کرونا کشور را تهدید می‌کند، انتقاد جامعه پزشکی و برخی مقام‌های وزارت بهداشت را به دنبال داشت.

روز گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد در ۲۴ ساعت منتهی به جمعه ۸ بهمن، تعداد شهرهای قرمز در ایران به هفت شهر افزایش یافته است. همچنین وضعیت تهران و ۴۲ شهر دیگر نیز نارنجی است و ۲۱۷ شهر هم به رنگ زرد درآمده‌اند. در ادامه گزارش وزارت بهداشت آمده روند بستری در کشور پس از ۱۶۵ روز، دوباره افزایشی شده است.