دولت آمریکا ادوارد اسنودن را مورد پیگیری قانونی قرار می‌دهد

اسنودن: «این کتابی است که دولت نمی‌خواهد شما بخوانید»

کتاب تازه منتشر شده آرشیو دائمی از ادوارد اسنودن- JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دولت امریکا علیه ادوارد اسنودن اقامه دعوا کرده است و می‌گوید کتاب خاطرات او توافق‌های محرمانه ماندن مطالب و اطلاعات را نقض می‌کند. اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی و کارمند سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)ست که در سال ۲۰۱۳ اسنادی را درباره فعالیت‌های اطلاعاتی و شناسایی آمریکا فاش کرد.

کتاب اسنودن، آرشیو دائمی، این هفته منتشر شد و، بر اساس نقد و بررسی مجله نیویورکر، اطلاعات تازه‌ای در این باره که او چگونه توانست فایل‌های بسیار محرمانه دولت آمریکا را در مورد کنترل تلفن‌ها و اینترنت خارج کند و در اختیار گزارشگران روزنامه‌های گاردین و واشنگتن پست بگذارد، ارائه می‌دهد.

با این حال، وزارت دادگستری در یک اطلاعیه مطبوعاتی می‌گوید او «در نقض تعهداتش بر اساس توافق‌هایی که امضا کرده بود»، کتاب را بدون عرضه به آژانس‌های اطلاعاتی برای بررسی و بازنگری منتشر کرد. وزارت دادگستری همچنین می‌گوید سخنرانی‌های عمومی قبلی اسنودن نیز توافق‌های محرمانه نگاهداشتن مطالب و اطلاعات را نقض کرده است.

جی زاکاری ترویلیگر، وکیل دعاوی دولت آمریکا در بخش شرقی ایالت ویرجینیا، در یک اطلاعیه مطبوعاتی گفت: «ایالات متحده اینک «تمام درآمدهای» آقای اسنودن از محل انتشار و فروش کتاب را مطالبه می‌کند، اما خواهان متوقف شدن توزیع آن نخواهد شد. اطلاعات محرمانه باید از ملت ما حفاظت کند، نه این که منافع شخصی فراهم آورد. دادخواست مسلم خواهد ساخت ادوارد اسنودن منافع مالی از طریق نقض اعتمادی که به او شده بود را کسب نکند».

در همین حال، اسنودن روز سه شنبه در اقدامی که به نظر می‌رسد قصد دارد از دادخواست به‌عنوان یک وسیله بازاریابی استفاده کند، در یک توئیت نوشت: «دولت ایالات متحده اعلام کرده است علیه کتاب خاطرات من، که همین امروز در سراسر جهان منتشر شد، اقامه دعوا می‌کند». توئیت ادامه می‌دهد: «این کتابی است که دولت نمی‌خواهد شما بخوانید»، و آنرا به صفحه آمازون که در آن مشتریان می‌توانند کتابش را پیدا کنند ارتباط می‌دهد.

تره ور تیم، مدیر اجرایی بنیاد آزادی مطبوعات، که اسنودن رییس آن است، نیز بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن گفته می‌شود «کاش وزارت دادگستری به اندازه کوشش برای کاهش تاثیر یک کتاب خاطرات شخصی، نگران تخلفات قانونی سیستماتیک توسط برنامه‌های تجسسی گسترده دولت آمریکا می‌بود». دفتر وکیل دعاوی آمریکا برای بخش شرقی ویرجینیا و واحد مدنی وزارت دادگستری، کارهای مربوط به دادخواست را انجام می‌دهند.

اسنودن، که برای پرهیز از اتهامات جنایی در ۲۰۱۳ به روسیه گریخت، می‌گوید آماده خواهد بود برای محاکمه به آمریکا بازگردد به این شرط که اجازه یابد از منافع خود علنا دفاع کند؛ یعنی هیات منصفه فرصت خواهد داشت به جای پرداختن به این که آیا او قانون شکنی کرده یا نه، در این باره که آیا اقداماتش قابل توجیه بود یا نه، بحث کند.

در مصاحبه‌ای با سی بی اس، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی، درخواست را «جان کلامی که هر آمریکایی باید بخواهد» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسنودن ۳۶ ساله گفت: «یکی از مقوله‌های بزرگ در اروپا در حال حاضر این است که آیا آلمان و فرانسه باید از من برای گرفتن پناهندگی دعوت کنند یا نه... و البته من دوست دارم به آمریکا باز گردم».

او اضافه کرد: «این هدف نهایی است. اما اگر قرار است من بقیه زندگی‌ام را در زندان بگذرانم، موضوع اصلی که همه ما باید با آن موافقت کنیم این است که من دست‌کم از محاکمه عادلانه برخوردار شوم. و این چیزی است که دولت حاضر نشده است تضمین کند زیرا با انجام آنچه دفاع از منافع عمومی نامیده می‌شود موافقت نخواهد کرد».

اسنودن از دیر باز خودش را افشاگری توصیف کرده است که اطلاعات محرمانه درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی علیه مردم آمریکا را درز داد. او با سفر به روسیه از طریق هنگ کنگ از کشور گریخت و به‌عنوان پناهنده در آنجا زندگی می‌کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent