عوامل افزایش خطر کووید بلند‌مدت شناسایی شد

انتظار می‌رود نتایج پژوهش جدید به مطالعه‌های گسترده‌تری پیرامون نحوه جلوگیری یا درمان برخی موارد کووید بلندمدت منجر شود

کووید بلندمدت عارضه‌ای است که در آن علائم ویروس کرونا تا هفته‌ها یا ماه‌ها پس از رفع عفونت ادامه دارد - JAVIER TORRES / AFP

یک پژوهش نشان می‌دهد که چهار عامل بیولوژیک ممکن است خطر ابتلای فرد به کووید بلندمدت را افزایش دهد.

یک تیم پژوهشی به مدت سه ماه تعداد ۲۰۰ بیمار که به کووید ۱۹مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که به نظر می‌رسد برخی عوامل با عوارض کووید بلندمدت مرتبط است.

انتظار می‌رود نتایج این پژوهش به مطالعه‌های گسترده‌تری پیرامون نحوه جلوگیری یا درمان برخی موارد کووید بلندمدت منجر شود که به گفته قربانیان آن تا ماه‌ها پس از رفع خود بیماری با عوارض جسمی و نارسایی‌های سلسله اعصاب ادامه دارد.

به گزارش نظام درمان عمومی بریتانیا، کووید بلندمدت عارضه‌ای است که در آن علائم ویروس کرونا تا هفته‌ها یا ماه‌ها پس از رفع عفونت ادامه دارد و این عوارض می‌توانند ملایم یا حاد باشند و از خستگی مفرط، تنگی نفس و درد قفسه سینه گرفته تا مشکلات تمرکز و حافظه، بی‌خوابی و سرگیجه را شامل شوند. 

این پژوهش که در نشریه «سِل» منتشرشده است، می‌گوید یکی از پدیده‌های مشترک [در عارضه کووید بلندمدت] وجود سطح بالای «آران ای» ویروس کرونا در خون بیمار در مراحل نخست ابتلا است که نمایانگر میزان بالای بار ویروس است.

یک عامل دیگر حضور برخی پادتن‌ها است که در بیماری‌های خود ایمنی دیده می‌شود. این پادتن‌ها به اشتباه به سیستم ایمنی خود بدن حمله می‌کنند. سومین عامل سابقه آلودگی به ویروس اپشتین بار است که بسیاری از مردم را در سنین جوانی آلوده می‌کند و سپس در بدن می‌ماند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین عامل مرض قند از نوع دوم است، هرچند به گفته پژوهشگران ممکن است مطالعات بیشتر نشان دهد که مرض قند تنها یکی از نارسایی‌هایی است که می‌تواند منجر به کووید بلندمدت شود.

مولفان این گزارش هشدار داده‌اند که این نتیجه گیری‌ها تنها جنبه کاوشگرانه داشت و باید تحقیقات بیشتری در مورد آن صورت پذیرد.

دکتر جیم هیث، محقق ارشد این پژوهش و رئیس انستیتوی سامانه‌های بیولوژی - مرکز غیرانتفاعی  پژوهش‌های بیومدیکال - در شهر سیاتل، به نیویورک‌تایمز گفت که این پژوهش «بر اهمیت اندازه‌گیری‌ها در مرحله نخست بیماری تاکید می‌کند تا نحوه درمان بیمار مشخص شود.»

او گفت: «ما این تجزیه‌وتحلیل را انجام داده‌ایم، زیرا می‌دانیم بیماران به پزشک مراجعه می‌کنند و می‌گویند تمام مدت خسته هستند و پزشک تنها به آن‌ها می‌گوید بیشتر بخوابند». او در ادامه افزود که «این چندان کمکی نمی‌کند.»

در این پژوهش ده‌ها محقق از نهادهای مختلف شرکت داشته‌اند و گفته‌های بیمارانی که حدود ۲۰ عارضه کووید بلند‌مدت ازجمله خستگی مفرط، گیجی و تنگی نفس را گزارش کردند، بررسی کرده‌اند.

به گفته دکتر هیث، ۳۷ درصد بیماران در مدت‌زمان دو تا سه ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا به بروز سه عارضه یا بیشتر اشاره کرده‌اند و ۲۴ درصد دیگر از این بیماران یک یا دو عارضه داشتند و ۳۹ درصد هیچ‌گونه عارضه ماندنی نداشتند. 

از گروهی که گرفتار سه عارضه یا بیشتر شده بودند، ۹۵ درصد هنگام تشخیص اولیه ابتلا به ویروس کرونا، دست‌کم دچار یک نارسایی سلامتی از چهار نارسایی ذکر شده بوده‌اند.

این گزارش در حالی منتشرشد که اداره ملی آمار می‌گوید به نظر می‌رسد خطر ابتلا به کووید بلندمدت با تزریق واکسن به‌گونه‌ای چشمگیر کاهش می‌یابد.

مطالعه روی شش هزار نفر نشان داده است که افرادی که واکسن‌های فایزر یا مدرنا تزریق کرده‌اند تا ۴۱ درصد کمتر احتمال دارد که پس از ۱۲ هفته که تستشان مثبت نشان داده شد، دچار عوارض طولانی‌مدت کووید شده باشند.  

این رقم با واکسن آسترازنکا به ۳۷.۷ درصد کاهش می‌یابد.

 

© The Independent