برنامه «چهارچوب تعامل انتقالی» سازمان ملل متحد در افغانستان آغاز شد

این برنامه در راستای تلاش برای رفع نیازهای ۲۲ میلیون افغان خواهد بود

کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی این کشور، کلیدی‌ترین محور فعالیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ است‌ـ Javed TANVEER / AFP

سازمان ملل متحد اعلام کرد برنامه «چهارچوب تعامل انتقالی» (TEF) را در افغانستان فعال و این موضوع را در نشست شورای امنیت که روز چهارشنبه برگزار شد، مطرح کرده است.

بر اساس این طرح، قرار است در سال جاری میلادی خدمات ضروری برای نیازمندان افغان مهیا و زمینه برای کاهش رنج و درد مردم میسر شود. راه‌اندازی این برنامه بیش از ۲۲ میلیون نفر را در افغانستان زیر پوشش قرار خواهد داد و نهادهای سازمان ملل برای تامین خدمات ضروری افغان‌ها به هشت میلیارد دلار بودجه نیاز دارند.

از بخش‌های اساسی این طرح حمایت از سامانه‌های اجتماعی، نگهداری زیرساخت‌های اساسی، حفظ ظرفیت‌های حیاتی برای ارائه خدمات و بهبود معیشت مردم با تاکید ویژه بر نیازهای اجتماعی و اقتصادی زنان و دختران است.

دکتر رامیز الکباروف، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد برای افغانستان، در رابطه با چهارچوب تعامل انتقالی گفت میلیون‌ها افغان در زمستان از سرما و گرسنگی رنج می‌برند و ما از جامعه جهانی برای افزایش حمایت حیاتی از مردم افغانستان تشکر می‌کنیم.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در سخنرانی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشت، از جامعه جهانی خواست تا کمک و حمایت خود را از مردم افغانستان دریغ نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک به افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی این کشور، کلیدی‌ترین محور فعالیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ است. جامعه جهانی نیز برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان تلاش می‌کند تا با کمک‌های نقدی، مانع افزایش فقر و گرسنگی در این کشور شود.

در تازه‌ترین مورد، دولت بریتانیا اعلام کرد که ۹۷ میلیون پوند (۱۳۰ میلیون دلار) به افغانستان کمک خواهد کرد. لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه از اختصاص ۹۷ میلیون پوند کمک مالی برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خبر داد. این کمک‌های اضطراری برای دسترسی بیش از ۲.۷ میلیون نفر به مواد غذایی و حمایت‌های بهداشتی اضطراری استفاده خواهد شد. با اعلام این مبلغ جدید، کمک‌های بریتانیا به افغانستان در سال مالی جاری به ۲۸۶ میلیون پوند می‌رسد.

هم‌زمان، بانک توسعه آسیایی نیز از اختصاص ۴۰۵ میلیون دلار کمک به مردم افغانستان خبر داده است. این کمک‌ها را چهار نهاد سازمان ملل متحد به مردم افغانستان می‌رسانند؛ ۱۳۵ میلیون دلار از این کمک‌ها را سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) مدیریت خواهد کرد و ۱۷۰ هزار نفر در افغانستان تحت پوشش برنامه کار در مقابل غذا قرار خواهند گرفت.

دویست میلیون دلار نیز به صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) داده می‌شود تا زمینه ارائه خدمات بهداشتی برای بیش از ۵ میلیون نفر را در افغانستان مهیا کند. این کمک‌های بانک توسعه آسیایی حدود ۲۳ میلیون افغان را تحت پوشش قرار خواهد داد.

سازمان ملل متحد و جامعه جهانی می‌خواهند روند کمک به مردم افغانستان به‌گونه‌ای باشد که طالبان نتواند به این کمک‌ها دسترسی پیدا کند. اما طالبان می‌گویند نهادهای بین‌المللی در تنظیم کمک‌رسانی باید از راهنمایی‌های امارت اسلامی استفاده کنند. با این‌ حال، گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد گروه طالبان روند توزیع کمک‌ها را به نفع خود تغییر داده‌اند.