داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر هم نایاب است

انجمن داروسازان: بیش از ۱۵۰ قلم دارو در ایران نایاب است

داروهای خارجی بیماری آلزایمر در داروخانه‌ها اصلا موجود نیست و داروهای تولید داخل نیز کمیاب‌ و گران‌اند‌ـ ATTA KENARE / AFP

معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر، از نایاب شدن داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر در ایران خبر داد و گفت در صورتی که داروهای این افراد به‌موقع تامین نشود، آنان به اختلال‌هایی مثل توهم، هذیان و به‌هم‌ریختگی عصبی دچار می‌شوند.

به گفته صالحی، داروهای خارجی بیماری آلزایمر در داروخانه‌ها اصلا موجود نیست و داروهای تولید داخل نیز کمیاب‌ و گران‌اند. او با بیان اینکه مواد اولیه داروهای تولید داخل نیز به ایران وارد نمی‌شوند، به خبرگزاری رکنا گفت سازمان غذا و دارو باید به این موضوع رسیدگی کند زیرا در صورت نرسیدن دارو به این افراد، آنان دچار عذاب مضاعف می‌شوند.

کمبود دارو در ایران فقط به بیماران آلزایمری محدود نیست و دیگر بیماران را نیز با مشکلات جدی مواجه کرده است، به‌طوری‌ که بسیاری از بیماران برای پیدا کردن اقلام دارویی موردنیاز خود در داروخانه‌ها سرگردان‌اند و این در حالی‌ است که داروهای قاچاق به‌راحتی در بازار آزاد با چندین برابر قیمت یافت می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجتبی بوربور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، نیز به‌تازگی کمبود داروهای خارجی در ایران را تایید کرد و گفت وضعیت واردات دارو در ایران «افتضاح» است. به گفته او، وزارت بهداشت با «حمایت از تولید داخلی»، از واردات داروهای موردنیاز بیماران خودداری می‌کند و این سیاست برای مصرف‌کنندگان مشکل ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه میزان واردات دارو از ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است، درباره داروهای تولید داخل نیز گفت که ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه داروهای داخلی از هند و چین وارد می‌شوند. در خبری دیگر، علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان، نیز اعلام کرده بود که اکنون بیش از ۱۵۰ قلم دارو در ایران کمیاب‌ و داروهای ساده مثل آنتی‌بیوتیک نیز نایاب شده‌اند.

حالا، معصومه صالحی درباره پیامدهای نایاب شدن داروهای بیماران مبتلا به آلزایمر هشدار داده است. صالحی پیش‌تر نیز گفته بود که آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرها در گسترش بیماری آلزایمر تاثیر دارد. به گفته او، «آلودگی هوا به اعضای بدن مثل قلب و ریه آسیب می‌زند و عوارضی را به دنبال دارد زیرا وقتی قلب و ریه سالم نباشد و خون به‌درستی در بدن گردش نکند، ممکن است هر عضوی از بدن ازجمله مغز را تحت تاثیر قرار بدهد». مدیرعامل انجمن آلزایمرایران کاهش مصرف غذاهای سالم به‌دلیل گرانی‌های سال‌های اخیر را از عواملی دانست که در گسترش بیماری آلزایمر نقش داشته‌اند.

بر اساس اعلام بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، در حال حاضر یک‌ میلیون نفر در ایران بیماری آلزایمر دارند. با این‌ حال، جامعه پزشکی می‌گویند همه‌گیری کرونا و عوارض ناشی از آن تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر را در ایران افزایش داده است.

آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که هم‌زمان با دوران سالمندی افراد را مبتلا می‌کند. درنتیجه این بیماری، بافت خاکستری مغز آسیب می‌بیند و فرد حافظه خود را از دست می‌دهد. به گفته کارشناسان،  بیماری در ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مبتلا موروثی است، اما عوامل محیطی نیز در ابتلای افراد تاثیر دارند.