یک آلودگی نفتی جدید در اطراف جزیره خارگ ایجاد شده است

فرسودگی خطوط لوله انتقال نفت در کف آب و حرکت مداوم نفت‌کش‌ها، از دلایل اصلی آلودگی‌های نفتی این منطقه است

خرداد ماه سال جاری نیز نشت نفت از یکی از سکوهای نفتی جزیره خارگ موجب آلودگی نفتی در اطراف این جزیره شد - عکس از باشگاه خبرنگاران

خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین مناطق تولید و انتقال نفت در جهان است. از این رو همیشه در معرض آلودگی‌های محیط زیستی قرار داشته است. در آخرین مورد، فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان بوشهر اعلام کرد یک آلودگی نفتی در خلیج‌فارس اطراف جزیره خارگ ایجاد شده است که پس از مشاهده لکه‌های نفتی تیم‌های تخصصی محیط زیست به منطقه اعزام شدند.

به گزارش فارس، او با بیان اینکه «این آلودگی به سبب نشت از خطوط لوله انتقال نفت و یا ناشی از نفتکش‌ها است»، افزود: «تاکنون مسئولان فلات قاره این آلودگی را از تأسیسات نفتی بر عهده نگرفته‌اند چون ممکن است از نفتکش‌ها باشد.»

در صورتی که منشأ این آلودگی مشخص شود، خسارت وارده و هزینه پاک‌سازی نیز بر عهده آن شرکت خواهد بود. در همین راستا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: «پس از برآورد و مطالبه خسارت وارده به اکوسیستم دریایی، علیه آلوده‌کنندگان شکایت و پیگیری حقوقی‌ می‌شود.»

به گفته قلی‌نژاد طول این لکه نفتی ۵ در ۳ کیلومتر در مجموع ۱۵ کیلومتر مربع است که اگر لکه‌های نفتی دیر مهار و جمع‌آوری شود سبب آسیب به اکوسیستم دریایی و تنوع زیستی خلیج‌فارس می‌شود.

خرداد ماه سال جاری نیز نشت نفت از یکی از سکوهای نفتی جزیره خارگ موجب آلودگی نفتی در اطراف این جزیره شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه مسئله آلودگی نفتی در اطراف خارگ برای چندمین بار است که رخ می‌دهد، اما هنوز اقدام مؤثری برای جلوگیری از آن انجام نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان محیط زیست، فرسودگی خطوط لوله انتقال نقت در کف آب و حرکت مداوم نفت‌کش‌ها، از دلایل اصلی آلودگی‌های نفتی این منطقه است.

خلیج فارس به دلیل عبور نفت‌کش‌ها و وجود چاه‌های استخراج نفت متعدد، از آلوده‌ترین مناطق آبی جهان است. بزرگترین فاجعه نفتی در سال ۱۹۹۱ و هم‌زمان با حمله نظامی عراق به کویت رخ داد که بر اثر آن ١١ میلیون بشکه نفت به این خلیج سرازیر شد.

از آن زمان نگرانی فعالان محیط زیست برای حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی آن افزایش یافت. خصوصاً که به جز آلودگی نفتی، بخش بزرگی از فاضلاب کشورهای منطقه بدون تصفیه وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.