«آمریکا درحال آماده‌سازی گزینه‌های جایگزین درصورت شکست مذاکرات برجام است»

نشست «گروه مشاوره راهبردی» آمریکا-اسرائیل روز چهارشنبه زیر نظر مشاوران امنیت ملی دو کشور به‌صورت مجازی برگزار شد 

سالیوان گفت آمریکا همچنان به دیپلماسی به‌عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است- Anna Moneymaker/ Getty Images via AFP

هم‌زمان با نزدیک‌تر شدن مذاکرات احیای برجام در وین به نقطه تصمیم‌گیری، جیک سالیوان و ایال هولاتا، مشاوران امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل، درمورد روند این مذاکرات گفت‌وگو کردند.  

براساس بیانیه کاخ سفید، در نشست مجازی «گروه مشاوره راهبردی» (SCG) آمریکا-اسرائیل که روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، برگزار شد، سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به دیپلماسی به‌عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است، اما هم‌زمان با هماهنگی متحدان خود، گزینه‌های جایگزین برای این کار را آماده می‌کند تا درصورت شکست روند دیپلماتیک به‌کار گیرد.

این تماس ویدیویی امن، پنجمین نشست گروه مشاوره راهبردی آمریکا-اسرائیل از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا بود و در آن، تعدادی از مقام‌های ارشد حوزه سیاست خارجی، امور دفاعی و سازمان‌های اطلاعاتی دو کشور نیز همراه سالیوان و هولاتا حضور داشتند.

در این نشست، دو طرف علاوه‌بر گفت‌وگو درمورد تحولات منطقه‌ای، ازجمله چگونگی پیشرفت مذاکرات وین، از زمان نشست پیشین در اوایل دی‌ماه تاکنون، موضوع تمرین‌های آموزشی نظامی آینده و نظارت آمریکا بر رزمایش هوایی اخیر نیروهای دفاعی اسرائیل را بررسی کردند. 

روزنامه تایمز اسرائیل، مسائل دفاعی و نظامی مطرح‌شده در این جلسه را نشانه آشکاری از افزایش همکاری‌های نظامی دو کشور با هدف مقابله با ایران ارزیابی کرده است. 

مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل در این نشست مجازی بار دیگر توافق کردند که در زمینه مجموعه مسائل مورد علاقه دوجانبه، در هماهنگی نزدیک باقی خواهند ماند و دربرابر هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی خود، متحد می‌مانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست گروه مشاوره راهبردی آمریکا-اسرائیل درحالی برگزار شد که مذاکرات در وین برای احیای توافق برجام، به مرحله حساسی رسیده است. از یک‌سو گزارش‌هایی از پیشرفت‌های جزئی پس از ماه‌ها توقف منتشر شده است و ازسوی دیگر، هشدارها درمورد محدودیت زمان و کندی روند مذاکرات نسبت‌به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد. 

بسیاری معتقدند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به‌زودی به‌جایی می‌رسد که توافق سال ۲۰۱۵ را بی‌اثر می‌کند و در همین راستا، مقام‌های دولت بایدن پایان ژانویه تا اوایل فوریه را به‌عنوان ضرب‌الاجل غیررسمی برای تصمیم‌گیری درمورد مذاکرات وین تعیین کرده‌اند.

از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه اعلام کرد که اگر طرف‌های مقابل آماده‌ باشند که تحریم‌ها علیه ایران را بردارند، زمینه‌ برای هرگونه‌ توافق وجود دارد.

مذاکره میان ایران و آمریکا برای احیای برجام در وین، درطول نه ماه گذشته به‌صورت غیرمستقیم و با واسطه اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای باقی‌مانده در توافق انجام شده و همین موضوع، یکی از دلایل کندی روند مذاکرات بوده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه برای نخستین‌بار، اعلام کرد: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به توافق خوب لازمه‌اش این باشد که گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن‌را نادیده نمی‌گیریم.»

این صحبت امیرعبداللهیان به‌دنبال اظهارنظر اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در این زمینه مطرح شده است. خامنه‌ای که پیش‌تر هرگونه مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده بود، ۱۹ دی‌ماه در یک سخنرانی به‌طور ضمنی این ممنوعیت را لغو کرد و گفت که مذاکره و تعامل، به‌معنای تسلیم‌شدن نیست.