روسیه تهدید کرد در صورت رد تضمین‌های امنیتی در مورد اوکراین، تلافی می‌کند

سفارت آمریکا در کی‌یف شهروندان آمریکایی را به ترک اوکراین ترغیب کرد

روسیه خواستار تضمین غرب در مورد عدم پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین عدم پیشروی نیروهای ناتو به سمت شرق است-GIOVANNI GREZZI / AFP

روسیه روز چهارشنبه، ۲۶ ژانویه، هشدار داد در صورت رد تضمین‌های امنیتی درخواستی این کشور از سوی غرب، به سرعت دست به «اقدامات تلافی‌جویانه‌» می‌زند.

روسیه خواستار تضمین غرب در مورد عدم پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین عدم پیشروی نیروهای ناتو به سمت شرق است.

به گزارش آسوشیتدپرس سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در سخنانی خطاب به قانون‌گذاران این کشور گفت او و دیگر مقامات ارشد روس، پس از دریافت پاسخ کتبی ایالات متحده به درخواست‌های روسیه، به رئیس جمهور درباره اقدامات لازم بعدی مشاوره خواهند داد. انتظار می‌رود پاسخ کتبی در هفته جاری دریافت شود، اما از پیش ایالات متحده و همپیمانان این کشور به روشنی اعلام کردند که درخواست‌های اصلی روسیه را رد می‌کنند. 

در همین حال سفارت ایالات متحده آمریکا در اوکراین از شهروندان آمریکا خواسته به ترک این کشور بیاندیشند و وضعیت امنیتی این کشور را «به دلیل افزایش تهدید اقدام نظامی روسیه پیش‌بینی‌ناپذیر» خواند.

به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در اوکراین روز چهارشنبه، ۲۶ ژانویه، بر روی تارنمای خود اعلام کرد که وضعیت امنیتی اوکراین می‌تواند در کوتاه‌زمانی بدتر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر و در آغاز این هفته، از شهروندان خود خواسته بود از سفر به اوکراین خودداری کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت به عنوان بخشی از تلاش آمریکا و هم‌پیمانانش برای منصرف کردن روسیه از حمله به اوکراین، ممکن است در اقدامی نادر شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را تحریم کند.

روسیه روز چهارشنبه در واکنش به سخنان بایدن اعلام کرد که تحریم ولادیمیر پوتین به شخص وی صدمه‌ای نمی‌زند، اما «از نظر سیاسی ویرانگر» است.

روسیه بیش از ۱۲۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرزهای آن کشور با اوکراین مستقر کرده است و خواهان تضمین‌های امنیتی از سوی ناتو و ایالات متحده است. با این حال، مسکو هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله نظامی به اوکراین را رد می‌کند.

ایالات متحده آمریکا کوشیده ‌است با هم‌پیمانان خود بر سر یک بسته تحریمی قوی علیه روسیه توافق کند تا در صورت حمله روسیه به اوکراین، اجرا شود.

از سوی دیگر، گرچه آمریکا می‌گوید بصورت یک‌جانبه به اوکراین سرباز نمی‌فرستد، ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت درخواست ناتو، به نیروهای واکنش سریع آن سازمان در شرق اروپا بپیوندند.