حکم هشت سال زندان برای شهروند فرانسوی

محاکمه بنجامین بریر در شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به‌صورت غیرعلنی برگزار شد

SAEID DEHGHAN'S TWITTER ACCOUNT / AFP

شبکه خبری «بی‌اف‌ام تی‌وی» فرانسه گزارش داد که بر اساس رای دادگاهی در ایران در روز سه‌شنبه، بنجامین بریر، تبعه فرانسوی به جرم جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد. 

فیلیپه والنت وکیل فرانسوی بنجامین بریر در بیانیه‌ای گفته است: «این حکم نتیجه یک دادرسی کاملا سیاسی و بی‌اساس است.»

بریر از ماه مه ۲۰۲۰، پس از به پرواز درآوردن هلیکام - مینی بالگرد کنترل از راه دور که برای تهیه تصاویر هوایی استفاده می‌شود - در صحرای نزدیک مرز ترکمنستان و ایران دستگیر شد. سعید دهقان یکی دیگر از وکلای بریر با اعلام این‌که احتمالا جلسه دیگری برگزار نخواهد شد، پیش‌بینی کرده بود که «در صورت محکومیت، بریر ممکن است به دلیل اقدام علیه جمهوری اسلامی از سه ماه تا یک سال و به اتهام جاسوسی بین شش ماه تا سه سال حبس محکوم شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که محاکمه این شهروند فرانسوی در شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و اظهار امیدواری کرد که به دلیل کمبود شواهد کافی قاضی حداقل مجازات را برای بریر صادر کند. سعید دهقان، روز ششم دی نیز در توییتر نسبت به برگزار نشدن دادگاه موکلش اعتراض کرد و خبر داد که بریر دست به اعتصاب غذا زده است. او نوشت: «دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به اتهامات سیاسی بنجامین بریر که اکنون ۵۷۰ روز در بازداشت است، منتظر چیست؟»

 پیش‌ازاین، خواهر این تبعه فرانسوی به خبرنگاران گفته بود: «او در تله افتاده است. بنجامین جاسوس نیست. او یک شهروند فرانسوی است، گردشگری که در یک پرونده غیرواقعی گرفتار شده است.» با وجود خبرهای منتشرشده درباره صدور حکم برای بنجامین بریر، امروز پنجم بهمن سخنگوی قوه قضاییه، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری هفتگی درباره این حکم اظهارنظری نکرد.

محاکمه بریر در حالی انجام می‌شود که ایالات‌متحده و برخی کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای تلاش می‌کنند برجام را احیا کنند و در روزهای گذشته نیز برخی از چهره‌های سرشناس فعال سیاسی در مقابل محل برگزاری مذاکرات برای آزادی زندانیان سیاسی و دو تابعیتی، تجمع و اعتصاب غذا کردند. اتهام بریر مشابه دو بلاگر-جهانگرد استرالیایی است که در بهار ۱۳۹۸ در ایران بازداشت شده و سرانجام در طرح مبادله زندانیان، آزاد شدند.

در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران ایران ده‌ها شهروند دو تابعیتی و خارجی را عمدتا به اتهام جاسوسی و مسائل امنیتی دستگیر کرده است. گروه‌های حقوق بشر ایران را متهم می‌کنند که با چنین دستگیری‌هایی تلاش می‌کند از کشورهای دیگر امتیاز بگیرد، اما تهران می‌گوید که این‌گونه دستگیری‌ها بر اساس قانون کیفری است و بازداشت افراد به دلایل سیاسی را رد می‌کند.