سخنگوی دولت: برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان سعودی آماده‌ایم

به‌ تازگی سه دیپلمات ایرانی پس از شش سال در سازمان کنفرانس اسلامی در جده مستقر شدند

بهادری جهرمی: ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند- عکس از تسنیم

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز، سه‌شنبه، پنجم بهمن در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران به موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان سعودی اشاره کرد. علی بهادری جهرمی درباره آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان سعودی گفت: «ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند. تاکنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه‌ها به شکل متقابل هستیم، اما توافقات هنوز نهایی نشده است.»

این گفته‌ها در شرایطی است که ۲۵ دی‌ماه  نیز جلیل رحیمی جلال‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتر نوشت: «روابط دو کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا و سفارتخانه‌ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است.» فعالیت دفتر نمایندگی ایران در جده سال ۱۳۹۴ و در پی قطع روابط ایران و عربستان سعودی بعد از حمله عده‌ای به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد تعطیل شد و روابط این دو کشور رو به وخامت رفت. اگرچه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد که موضوع را پیگیری می‌کند، اقدامات بعدی ایران نشان داد که حمله به سفارتخانه‌ها بااطلاع قبلی برخی از مسئولان سیاسی حکومت ایران انجام شده است

بااین‌حال، بعد از گذشت شش سال، روز۲۷ دی‌ماه حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد، عربستان سعودی با صدور ویزای سه تن از دیپلمات‌های ایران برای شرکت در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده و ویزای این دیپلمات‌ها دریافت شده است. چهارم بهمن نیز احمد وحیدی، وزیر کشور، در همایش ملی ایران و همسایگان تاکید کرد که «بعضی کدورت‌هایی که با بعضی از همسایگان مطرح بود، رفع شده است و الان روابط خوبی با همسایگان داریم که باید آن را توسعه دهیم.» او البته در شرایطی از توسعه روابط با کشورهای همسایه سخن گفت که در سال‌های اخیر روابط تهران با بیشتر همسایگان عربی همراه با تنش‌های بسیاری بوده است.

کشورهای عربی منطقه، ایران را متهم می‌کنند که با حمایت از ستیزه‌جویان حوثی در یمن و همچنین دخالت در امور دیگر کشورهایی همچون سوریه، لبنان و عراق ثبات منطقه‌ای را با تهدید روبه‌رو کرده است. حمله‌های حوثی‌ها به مناطقی از عربستان سعودی و همچنین امارات، تنش‌های منطقه‌ای میان تهران و پایتخت‌های عربی منطقه خلیج‌فارس را شدت بخشیده است.

روز سه‌شنبه ابراهیم دیلمی، سفیر یمن در تهران نیز به موضوع روابط ایران و عربستان سعودی اشاره کرد. به گزارش ایسنا، او درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی و نگاه یمن به این مذاکرات گفت:‌ «بر اساس آنچه ما می‌دانیم مذاکرات بغداد بین تهران و ریاض در ارتباط با مسائل دوجانبه است.» او درعین‌حال مدعی شد که عربستان سعودی میل چندانی برای حل اختلافات ندارد و این باعث می‌شود که این‌گونه مذاکرات نتیجه‌بخش نباشد.