دیدار نماینده سازمان ملل متحد با چهره تحریم شده این سازمان

دبورا لاینز از طالبان خواست زنان معترض را آزاد کنند

از طالبان خواسته‌اند زنان معترض زندانی را هرچه سریع‌تر آزاد کنند - توییتر محمد جلال عضو گروه طالبان

دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و رئیس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، «یوناما »(UNAMA)، روز دوشنبه، چهارم بهمن، با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله (کشور) امارت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس اطلاعیه خبری دفتر یوناما در کابل، نماینده سازمان ملل در این دیدار از طالبان خواسته است زنان معترض زندانی را هرچه سریع‌تر آزاد کنند.

نیروهای طالبان هفته گذشته پنج تن از جمله تمنا پریانی و سه خواهرش و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترضان در کابل، را بازداشت و به مکانی نامعلومی منتقل کردند. تمناپریانی زمانی که طالبان درصدد شکستن در منزل او بودند، ویدیویی زنده را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و از مردم درخواست کمک کرد.

طالبان اعلام کرده که تمنا پریانی و خواهرانش را بازداشت نکرده‌ است. با این حال، امیر خان متقی در نشست اسلو پس از درخواست هدی خموش، نماینده زنان افغان معترض، درباره آزاد کردن دختران معترض کابل، گفت که تعدادی از اعضای طالبان خودسرانه عمل می‌کنند و به همین دلیل طالبان می‌خواهد صفوف خود را از وجود چنین افرادی پاک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار نماینده ویژه سازمان ملل متحد با سراج‌الدین حقانی در حالی صورت می‌گیرد که همین نهاد بین‌المللی نام او را در فهرست سیاه قرار داده است. سراج‌الدین حقانی که رهبری شبکه حقانی، مخوف‌ترین بخش گروه طالبان را بر عهده دارد، در تمامی حملات خونین چند سال گذشته در افغانستان دست داشته است؛ از جمله حمله به بیمارستان سردار محمد داود خان که به کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن منجر شد. در پی جنایت‌های شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برای گزارشی که به دستگیری سراج‌الدین حقانی منتهی شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشت. این جایزه نخست پنج میلیون دلار بود؛ ولی پس از آنکه طالبان حکومت موقت خود را اعلام و سراج‌الدین حقانی را سرپرست وزارت کشور تعیین کرد، این جایزه به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافت.

سازمان ملل متحد بر این باور است که علی‌رغم تحریم تعدادی از اعضای شورای رهبری طالبان و درج نام آن‌ها در فهرست سیاه این سازمان، برای تامین ارزش‌های حقوق بشری در افغانستان به تعامل با این گروه که حالا قدرت را در افغانستان به دست دارند، نیاز است.

نشست شورای امنیت درباره افغانستان

قرار است نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به مسئله افغانستان اختصاص یابد. دفتر یوناما در وب‌سایت خود اعلام کرده است که این نشست ساعت ۱۰ صبح به وقت نیویورک (۱۹:۳۰به وقت کابل) برگزار خواهد شد. در این نشست، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دبورا لاینز، نماینده ویژه این نهاد در افغانستان، و انیکین هویتفلد، وزیر خارجه نروژ، سخنرانی خواهند کرد. به نظر می‌رسد در نشست یاد شده به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره گفت‌وگوهای اسلو گزارش داده خواهد شد.

تعدادی از اعضای رهبری امارت اسلامی طالبان که در راس آنان امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه این گروه، قرار دارد، از روز یکشنبه در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای غربی، اعضای جامعه مدنی افغانستان و نماینده زنان معترض افغانستان در اسلو پایتخت نروژ شرکت کرده‌اند. این گفت‌وگوها با هدف ایجاد وضعیتی بهتر در افغانستان، تشکیل یک دولت فراگیر در آن کشور و همچنان برخورداری مردم از حقوق اساسی و شهروندی‌ آنان برگزار می‌شود.