عضو اتاق بازرگانی ایران: تهاتر کالا بین ایران و پاکستان آغاز می‌شود

از پاکستان کالاهایی مانند موز، انبه، پارچه و برنج وارد می‌شود

ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ناچار است از روش‌های «منسوخ» مثل «تهاتر» استفاده کند - عکس از ایرنا

ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی نمی‌تواند با سایر کشورهای جهان به طور شفاف و مستقیم تجارت کند. از این رو تهاتر کالا به‌عنوان یک راهکار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌شود. در همین رابطه، محمد بلوچ‌زهی، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره برنامه‌های ایران برای تهاتر کالا با پاکستان گفت: «قرار است که هیئتی از پاکستان به اتاق بازرگانی زاهدان بیایند تا در این مورد و همچنین تجارت آزاد بین دو کشور مذاکره شود.»

به گفته او از پاکستان کالاهایی مانند موز، انبه، پارچه و کالاهای اساسی مانند برنج ... وارد می‌شود و در مقابل کالاهایی مانند سیب درختی،‌ خرما، محصولات پتروشیمی و کاشی و سرامیک به این کشور ارسال می‌کنیم که در این موارد می‌توانیم تهاتر داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اصل تصمیم به تهاتر کالا پیش‌تر مصوب شده است، افزود: رئیس بانک مرکزی باید جزئیات را مشخص کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحث تهاتر کالا با پاکستان نخستین بار دی ماه سال گذشته به‌طور جدی مطرح شد. در آن زمان، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل گفت که در مقابل صادرات برق به کشور پاکستان، می‌توانیم از این کشور برنج وارد کنیم.

در ادامه بحث تهاتر کالا با پاکستان، صالح فاروقی، معاون وزیر بازرگانی این کشور، گفته است که به دلیل نبود کانال‌های بانکی با جمهوری اسلامی ایران، برای تجارت با تهران مشکلاتی  وجود دارد. با این حال او خبر داد که کشورش به‌زودی تجارت پایاپای با جمهوری اسلامی ایران را آغاز می‌کند. 

پیش‌تر نیز عبدالرزاق داود، مشاور ارشد نخست‌وزیر پاکستان در امور بازرگانی، در دیدار با سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد تهاتر نفت و برنج میان تهران و اسلام‌آباد را مطرح کرد.

ایران به دلیل حریم‌های بین‌المللی ناچار است از روش‌های «منسوخ» مثل «تهاتر» استفاده کند. حکومت ایران در حالی ادعا می‌کند که تحریم‌ها بر اقتصاد این کشور تاثیری نداشته که برای اداره امور خود به حراج نفت و تهاتر آن با کالاهای بی‌کیفیت متوسل شده است. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نام این کار را «استفاده از ظرفیت‌ها» گذاشته‌اند. جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، در همین زمینه گفته است: «با توجه به نیاز دنیا به انرژی و با استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به‌صورت تهاتری در دستور کار ما قرار گرفته است. در این زمینه تهاتر نفت با کالا و سرمایه‌گذاری از روش‌هایی است که انجام می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد