واکنش‌ سازمان‌های بین‌المللی به بازداشت زنان معترض در افغانستان

سازمان ملل از طالبان خواست در مورد بازداشت تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل اطلاع‌رسانی کند

دفتر معاونت سیاسی سازمان ملل متحد (UNAMA) در کابل، روز شنبه، دوم بهمن در یک توییت از بازداشت دو فعال زن افغان به نام‌های تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست تا درباره بازداشت و محل نگهداری آنان اطلاعات بدهد. هم‌زمان با این پیام، سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار رهایی فوری عالیه عزیزی، رئیس زندان زنان هرات شد که از سه ماه پیش ناپدید شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در یک بیانیه رسمی روز جمعه، اول بهمن، از طالبان خواست تا اقدامات فوری برای انجام یک تحقیق کامل، بی‌طرفانه و مستقل در مورد عالیه عزیزی و دیگر کسانی که ناپدید یا غیرقانونی بازداشت شده‌اند انجام دهد و پاسخگوی خانواده‌های این افراد باشد. در این بیانیه آمده است: «طالبان باید در مورد ربوده شدن عالیه عزیزی تحقیق کند و درصورتی‌که او بازداشت شده باشد، فورا و بدون قید و شرط او را آزاد کند.» عالیه عزیزی، رئیس زندان زنان در هرات، پس از رفتن به محل کارش در دوم اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون به خانه برنگشته است و طالبان در مورد ناپدید شدن او اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

زمان سلطانی، محقق سازمان عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی در این بیانیه گفت: «بیش از سه ماه از ناپدید شدن عالیه عزیزی می‌گذرد اما خانواده او هیچ اطلاعی از محل نگهداری‌اش ندارند.» سلطانی افزود: «ربوده شدن خانم عزیزی در حالی اتفاق می‌افتد که طالبان هر روز، اعضای دولت پیشین، خبرنگاران، معترضان و منتقدان را در سراسر کشور به گونه غیرقانونی بازداشت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل نیز درباره بازداشت و ناپدید شدن تمنا زریاب و پروانه ابراهیم خیل، دو تن از سازمان‌دهندگان اعتراض‌های خیابانی زنان در کابل ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست در مورد محل نگهداری این دو و نیز حفاظت از حقوق همه افغان‌ها، اطلاع رسانی کنند. طالبان در مورد بازداشت این دو زن معترض نیز اظهار بی‌اطلاعی کرده‌ است.

تمنا زریاب پروانی، چهارشنبه‌شب، ۲۹ دی‌ماه، در یک پیام ویدیویی که او را در حالت ترس و اضطراب نشان می‌داد، گفت که طالبان به خانه او حمله کرده‌ است. پس‌ازآن، تماس او با همه دوستان و خانواده‌اش قطع شد. خانواده تمنا زریاب در آخرین اظهاراتشان در رسانه‌ها گفتند که افراد طالبان به خانه آن‌ها حمله کرده‌اند و تمنا زریاب را همراه با سه خواهرش به نام‌های زرمینه، شفیقه و کریمه، با خود برده‌اند. در همین حال خانواده پروانه ابراهیم خیل نیز از بازداشت او همراه با یک عضو دیگر خانواده‌ خبر دادند.

تمنا زریاب و پروانه ابراهیم‌خیل، اعتراض‌های خیابانی زنان در کابل را سازماندهی کردند که پس از آخرین مورد اعتراض در شانزدهم ژانویه، با تهدید و واکنش‌های شدید افراد طالبان در شبکه‌های اجتماعی مواجه شدند. در اعتراض خیابانی شانزدهم ژانویه، زنان معترض در کابل برقع خونین را آتش زدند تا به حجاب اجباری نه بگویند. افراد طالبان برای سرکوب این اعتراض، با استفاده از شوک الکتریکی و اسپری فلفل به معترضان حمله کردند. این اعتراضات در حالی شکل گرفت که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، وزارت داخله طالبان با صدور فرمانی، تمامی تظاهرات و تجمعات را «تا زمانی که سیاست تظاهرات تدوین‌نشده» ممنوع کرد.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش از عملی نشدن وعده‌های طالبان در مورد وضعیت زنان و دختران افغانستان نوشت. در این بیانیه آمده است: «کاملا مشهود است که وعده‌های طالبان به زنان و دختران افغان زیر پا گذاشته می‌شود و به تعهدات آن‌ها طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر و بشردوستانه توجهی نمی‌شود. طالبان باید فورا به استفاده از نیروی غیرقانونی علیه کسانی که از حق خود برای تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند، پایان دهد.»

سازمان عفو بین‌الملل، قبل از انتشار این بیانیه از طالبان نیز خواهان پاسخگویی شده، اما پاسخی دریافت نکرده است.