در صحرای سوزان آفریقا برف آمده است؛ این هم دلیلش

بحران تغییرات اقلیمی در سراسر مناطق کره زمین به طور یکسان گسترش نخواهد یافت

بارش برف پس از افت شدید دما به زیر صفر ‌در صحرای بزرگ آفریقا، روی تپه‌های شنی این ناحیه نقش‌های مسحورکننده‌ای به جا گذاشته است.

این تصاویر که در اوایل ماه جاری گرفته شده‌اند، برف و یخ در نزدیکی شهر عین‌الصفرا در شمال غربی الجزایر را نشان می‌دهد. این منطقه در۴۰ سال گذشته تنها چند بار بارش برف را به خود دیده است.  

عین الصفرا که به «دروازه صحرا» مشهور است، در سلسله جبال اطلس در استان نعامه الجزایر در بخش شمالی صحرا [بزرگ آفریقا] و نزدیک مرز مراکش واقع شده و هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

هرچند دما در این بزرگ‌ترین صحرای جهان مختلف است، برف و یخ هنوز [در آن] نادر است. تنها موارد بارش برف در عین‌الصفرا در سال‌های ۱۹۷۹، ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و سال گذشته بوده است.

میزان بارش برف بسیار متفاوت بوده است؛ از بورانی که درسال ۱۹۷۹ ترافیک را متوقف کرد تا ۴۰ سانتی‌متر برف در سال ۲۰۱۸.

میانگین دما درعین‌الصفرا که در سال ۱۸۸۱ به عنوان یک شهرک نظامی فرانسوی تاسیس شد، در فصل تابستان ۳۷ درجه سانتی‌گراد است و در زمستان به منفی ۱۰.۲ درجه سانتی‌گراد هم رسیده است. 

یک سخنگوی اداره هواشناسی بریتانیا پیش‌تر به ایندیپندنت گفته بود که برف در صحرا [بزرگ آفریقا] «غیرعادی است اما بی‌سابقه نیست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکل می‌توان نقش بحران‌های اقلیمی را تنها در یک پدیده آب‌وهوایی ارزیابی کرد؛ با این حال در سال‌های اخیر، علم پیوند تغییرات اقلیمی جهش‌هایی به جلو داشته است. 

هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی وابسته به سازمان ملل (آی‌پی‌سی‌سی) که معتبرترین مرجع علوم آب‌وهوایی در جهان است، در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که تغییرات شدید اقلیمی در منطقه صحرای بزرگ آفریقا به دلیل کمبود داده‌ها و مطالعات علمی تضعیف شده است.

شرایط گرم‌تر و خشک‌تر و تغییر الگوهای آب‌وهوایی مرتبط با بحران تغییرات اقلیمی در آفریقا به این معنا است که پهنه بیابان صحرا [بزرگ آفریقا] به دلیل پیشروی بیابان‌زایی افزایش می‌یابد.

اما بحران تغییرات اقلیمی به طور یکسان در سراسر مناطق گسترش نخواهد یافت؛ به این معنی که حتی با افزایش دما در برخی نقاط، پدیده‌های سرمای شدید نیز رخ خواهد داد.

رومن ویلفند، مدیر خدمات فدرال روسیه، در زمینه آب‌وهواشناسی و نظارت بر محیط زیست، پیش‌تر به خبرگزاری دولتی تاس این کشور گفته بود که بحران تغییرات اقلیمی می‌تواند در پدیده بارش برف در صحرا [بزرگ آفریقا] نقش داشته باشد.

او گفت: «این‌گونه شرایط از جمله بارش برف در صحرا، فصل طولانی سرما در آمریکای شمالی، هوای بسیار گرم در بخش اروپایی روسیه و باران ممتد که عامل سیل در کشورهای اروپای غربی بوده است، بیشتر رخ می‌دهد.»    

«تکرر این شرایط شدید (آب‌وهوا)  ناشی از گرم شدن زمین است. این تنها دیدگاه من نیست؛ بلکه نظر مشترک اعضای هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی هم این است.»

© The Independent

بیشتر از جهان