اختراع جدید: باتری کوانتومی، شارژ باورنکردنی

دانشمندان استرالیایی می‌گویند این انقلابی جدید در ذخیره انرژی خواهد بود

توان شارژ شدن یک باتری کوانتومی، به لحاظ نظری، سریع‌تر از اندازه باتری افزایش می‌یابد -  عکس تزئینی است - Pexels

محققان در پی رونمایی از یک دستگاه اثبات مفهومی (proof-of-concept) جدید، به پیشرفت قابل‌توجهی در راستای تحقق باتری‌های کوانتومی دست یافتند.

[اثبات مفهوم به ارائه نمونه‌ اولیه از یک دستگاه گفته می‌شود که نه به قصد تولید بلکه فقط برای اثبات وجود یا امکان‌پذیری آن ساخته شده است]

فناوری پیشرفته نسل بعدی [باتری‌های کوانتومی]، این قابلیت را دارد که با استفاده از پدیده‌ای به نام اَبَرربایش (superabsorption)، [فناوری] ذخیره انرژی را متحول کند.

این فرایند یک اصل مکانیک کوانتومی مرتبط با قابلیت مولکول در جذب نور است که در آن، هرچه مولکول‌ها بیشتر در هم تنیده شوند، به زمان کمتری برای شارژ نیاز خواهند داشت.

این به معنای آن است که توان شارژ شدن یک باتری کوانتومی، به لحاظ نظری، سریع‌تر از اندازه باتری افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند تاکنون ساخت باتری کوانتومی در مقیاس به قدری کافی بزرگ برای نشان دادن این اثر ممکن نشده است.

محققان دانشگاه آدلاید استرالیا در مقاله‌ای جدید که در مجله «ساینس ادونسز» (Science Advances) منتشر شد، بالاخره توانستند مفهوم اَبَرربایش را با ساخت چند میکروکاویتی [یا اصطلاحا میکرو‌تشدیدگر] ویفر-مانند و پر کردن آن‌ها با مولکول‌های آلی و شارژ کردن آن‌ها با یک لیزر اثبات کنند. 

[ ویفر(wafer)، صفحه اتصال یا قطعه نازکی از سیلیکون است که برای ایجاد مدارهای مجتمع ساخته می‌شوند]

دکتر جیمز کواش، دانشمند موسسه فوتونیک و سنجش پیشرفته در دانشگاه آدلاید، می‌گوید: «با افزایش اندازه میکرو‌تشدیدگر و تعداد مولکول‌ها، زمان [لازم برای شارژ] کاهش می‌یابد.»

«این یک پیشرفت عظیم است و در ساخت و توسعه باتری‌های کوانتومی یک نقطه عطف به شمار می‌رود.»

گام بعدی، ساخت یک نمونه اولیه کوانتومی با کارآیی کامل است؛ با این امید که دوران جدیدی از باتری‌های فوق کارامد برای استفاده در خودروهای الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی آغاز شود.

روشی که باتری‌های کوانتومی بر اساس آن کار می‌کنند، به این صورت است که [این باتری‌ها] می‌توانند به صورت بالقوه، انرژی نور را به‌طور هم‌زمان برداشت و ذخیره کنند و در مقایسه با فناوری‌های خورشیدی رایج، کاهش قابل توجهی در هزینه را به دنبال داشته باشند. 

پروفسور پیترویچ، رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه آدلاید، گفت: «مفهومی که دکتر کواش و تیم او روی آن کار کردند، امکان [ساخت] انواع جدیدی از دستگاه‌های کم‌حجم و قدرتمند ذخیره انرژی را فراهم می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی